Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomie‘Kies voor kostprijs of toegevoegde waarde’

‘Kies voor kostprijs of toegevoegde waarde’

Leghennenhouders moeten een duidelijke keuze maken voor een kostprijs- of differentiatiestrategie. Beide kan niet als de omvang van het bedrijf daarvoor te klein is.

Als een leghennenhouder kooi- of scharrelhennen houdt moet hij zijn kostprijs laag houden. Maar ook bij onderscheidende concepten zoals vrije uitloop of biologisch moet een pluimveehouder zijn of haar kostprijs in de gaten houden.

Dat zei Nico van Eckeveld, accountmanager van de Rabobank Gelderse Vallei donderdagavond 4 februari op een bijeenkomst voor pluimveehouders van het NAJK, LTO Noord en de Rabobank in Renswoude.

Voldoende omvang

Een tak moet volgens Van Eckeveld voldoende omvang hebben om de concurrentie aan te kunnen. Hoe groot dat is, hangt volgens hem van veel factoren af zoals het aandeel vreemd vermogen, aantallen wil hij daarom ook niet noemen.

Pluimveehouders die een nieuwe stal willen bouwen, moeten (financieel) bovengemiddeld presteren om voor een financiering in aanmerking te komen. Ook moet de financiering in balans zijn met de financie prestaties, status van gebouwen en inrichting. Dat is de basis voor een goed plan, zegt de accountmanager.

Buffer

De Rabobank vindt het bovendien belangrijk dat een pluimveehouder voor sterke en betrouwbare partners kiest, waarmee ze langdurig zaken kunnen doen.

Een buffer is ook belangrijk omdat de pieken en dalen steeds extremer zijn. Zorg dat je in een goede tijd voldoende reserveert om een slechte tijd te overbruggen. Ondernemers die in een goede tijd nog veel rekeningen uit een slechte tijd moeten betalen, lopen contigue achter de feiten aan.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Susan Rexwinkel

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top