Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomie'Stunten met vlees geeft verkeerd signaal'

'Stunten met vlees geeft verkeerd signaal'

Winkelketens die stunten met vlees en de karbonades, biefstuk en kipfilet onder de kostprijs aanbieden aan hun klanten, geven een verkeerd signaal voor het milieu, het dierenwelzijn en het inkomen van de veehouder.

Dat schrijft LTO Nederlandin een persbericht.Daarmee zeg je als super indirect dat vlees weinig waarde vertegenwoordigt, terwijl je van de veehouders wel steeds nieuwe investeringen in duurzaamheid vraagt. De reclamefolders die vlees goedkoop aanbieden, zijn niet stimulerend voor veehouders om die extra stappen te zetten, zegt Hans Huijbers, LTO Duurzaam Ondernemen.

Huijbers kan wel enige sympathie opbrengen voor de acties van Wakker Dier die supermarktketens aanspreekt op reclame maken voor goedkoop vlees. Ik heb moeite met de actieslogan en woordkeuze van Wakker Dier, maar we zijn het over het doel - een eerlijke prijs voor een duurzaam geproduceerd stukje vlees - wel eens, aldus Huijbers.

Wakker Dier partner LTO

Dat Wakker Dier de pijlen richt op de supermarkten en niet op de veehouders, vindt Huijbers niet meer dan terecht. Het zijn onze leden die kwaliteit leveren en hun dieren houden met aandacht voor het welzijn en gezondheid en de emissies naar het milieu, maar door het systeem vaak gedwongen worden tot het prijsnemerschap.

Zij kunnen zelf niet de prijs bepalen voor hun kippen, koeien en varkens. Laten we daar samen de schouders onder zetten. Dan zou Wakker Dier nog wel eens een goede partner voor LTO kunnen zijn.

Consument

Volgens Huijbers dienen supermarkten niet met eten te stunten. Dat geldt voor vlees, maar even zo goed voor groente, fruit en aardappelen. Stunten suggereert dat zorgvuldig geproduceerd eten een wegwerpartikel is. Ik roep Wakker Dier en andere maatschappelijke organisaties op samen te strijden voor een eerlijke prijs voor een eerlijk en duurzaam geproduceerd stukje vlees.

Supermarkten zijn voor boeren en tuinders een belangrijk afzetkanaal en hebben met de inrichting van de winkel, reclame en acties invloed op het koopgedrag van hun klanten. Dat kunnen zij ook inzetten om de verduurzaming te ondersteunen.

Als je van boeren en tuinders verwacht dat zij duurzamer gaan produceren, en in de regel meer kosten maken, dan moeten de supermarkten ook durven kijken naar hun eigen verdienmodellen en profiel. Reclame maken? Ja, maar stunten met prijzen onder de kostprijs, nee, dat kan niet, zo besluit Huijbers.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Ellen Meinen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top