Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
Het Pluimvee Symposium logo
  • Home
  • Nieuws leg
  • Nieuws vlees
  • Innovatieprijs
  • GD sessie
Het Pluimvee SymposiumEconomieTe gek om pluimveehouder te zijn

Te gek om pluimveehouder te zijn

De verschillen tussen de leg- en vleespluimveesector, consumentengedrag, verschillen Nederland en België en houding van banken. Vele punten kwamen aan bod tijdens de open discussie 'De Pluimveewereld draait door' op het Pluimvee Symposium Leg in Eersel op 26 mei.

Felix Rottenberg, raadgever, strateeg en moderator, leidde de derde 'De Pluimveewereld draait door' op voortreffelijke wijze. Opende met een ode aan de 'leading ladies' de mmmEggies die twee jaar geleden ontstonden op dit Symposium en nu de hele week met een Blij met een Ei stand op de Libelle Zomerweek het Nederlandse ei promoten. De aanwezige mmmEggies gaven toelichting op hun activiteiten en doelen.

De tafelgasten waren Ellen Vaneynde, scharrelleghennenhoudster en Schoonste boerin van Vlaanderen, Henk Verwolf, voorheen projectleider in de bouw en sinds 3 jaar freilandhennenhouder en Leon Claessens, jonge kolonieleghennenhouder.

Nederlandse consument wijkt af
De Nederlandse consument kiest voor goedkoop en vindt voedsel lekker omdat het goedkoop is," zei Leon Claessens. Dat wijkt af van de rest van de wereld. De beleving van voedsel is daar anders." De Belgische Ellen beaamde dat. In Belgiis de cultuur zo dat eten bij feestjes hoort en geld mag kosten.

Zowel de Nederlanders als Belgen merken dat de consument wat anders gaat denken. De gemiddelde consument geeft meer uit aan eten, wil weten waar het vandaan komt en de bereidheid om het bij de boer te halen neemt toe. Als sector kunnen we hierop inspelen, zoals bijvoorbeeld de mmmEggies en Stichting Blij met een Ei doen. Met de neuzen dezelfde kant op en inspelen op de trend," zei de 70-jarige legpluimveehouder Jaap van de Heg uit Lunteren.

Leg- versus vleespluimvee
Felix Rottenberg gooide de stelling De legpluimveehouders zijn veel verder met innovatief denken dan de vleespluimveehouders", de zaal in, waarop felle discussie volgde. Door armoede gedreven zijn de legpluimveehouders naar oplossingen gaan zoeken. Maar het ei is een gemakkelijker product om zelf af te zetten. Een legpluimveehouder heeft dagelijks eieren, een vleespluimveehouder heeft te maken met tussenschakels en een cyclus van minimaal 6 weken.

Hugo Bens stelde dat er nog nooit zoveel genoveerd is in de vleespluimveesector dan de laatste vijf jaar. Hij noemde de kipconcepten en de systemen van eieren laten uitkomen in de stal.

Verbreed je blik op de wereld
Ellen Vaneynde, afgestudeerd als bachelor accountancy, is lid van twee bonden en was blij in Eersel veel jonge collega's te kunnen ontmoeten.In Vlaanderen ontmoet ik weinig jonge pluimveehouders. Over een jaar of zes als mijn moeder op pensioen wil, moet ik een plan voor de toekomst hebben. Daarover praat ik ook veel met mensen buiten de sector."

De wereld draait door; alles gaat heel snel. Als ondernemer is het belangrijk om blij te blijven en te zien wat er in de maatschappij speelt. Leon Claessens deed veel inpiratie op van de presentatie van Willem Treep: Prachtig hoe hij zijn producten 'vertelt' in plaats van verkoopt. Daar kunnen wij als pluimveehouders van leren."

Nieuwkomer Henk Verwolf wil zich meer gaan concentreren op de afzetmarkt. Wij hebben ons gericht op een niche markt. Als ik twee weken vrij was, zou ik mijn afzetmarkt gaan afstruinen."

Ondernemen is omgaan met onzekerheden
Ik denk elke dag na over innovatie," zei Leon Claessens. "En overleg veel, ook met mensen buiten de sector. Laat je goed informeren en durf stappen te zetten. In mijn ogen kan geld nooit de belemmerende factor zijn. Een goed bedrijfsplan blijft cruciaal natuurlijk."

Aanwezige bankmedewerkers beamen dat pluimveehouders weloverwogen keuzes moeten maken en moeten zorgen dat hun bedrijf altijd klaar is voor de toekomst. Voor eventuele opvolging of verkoop. Voor ondernemers met passie die het te gek vinden om pluimveehouder te zijn, is er een toekomst.

Foto van Monique van Loon
Tekst: Monique van Loon

Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.

Beeld: Ellen Meinen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Organisatie
logo
logo
logo
Partners
logo
logo
logo
logo
logo
logo
logo
logo
logo
logo
logo
logo
Stersponsoren
  • Harpie
  • Aviagen
  • Hipra
  • Elanco
  • Probroed & Sloot
  • Poultry Vets
  • De KuikenaeR
  • Faromatics
  • Ceva
  • DSM
  • Deam Eco
  • MSD
  • Groen Agro Control
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top