Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomie'Profiteer van de opkomst van concepten'

'Profiteer van de opkomst van concepten'

Pluimveehouders moeten goed nadenken in welke keten ze actief willen zijn en de juiste ketenpartners kiezen die toegevoegde waarde leveren, zodat ze zelf voldoende marge overhouden om te kunnen blijven bestaan. Ze kunnen nu bijvoorbeeld profiteren van de opkomst van concepten door zich bij een concept aan te sluiten.

Dat zei Jeroen van den Hurk, sectormanager Pluimvee van de Rabobank dinsdag 25 oktober tijdens het symposium Pluimveehouderij 2020 op de Landbouwdagen Intensieve Veehouderij (LIV) in Hardenberg. Van den Hurk verwacht dat er steeds meer kip en eieren binnen gesloten ketens geproduceerd gaat worden. Hij raadt pluimveehouders aan om heel goed na te denken in welke keten ze actief willen zijn en zich hier op te focussen.

De noordwest Europese markt waarin Nederlandse pluimveehouders actief zijn is voor zowel eieren als kip verzadigd, zegt Van den Hurk. Binnen deze makt zie je wel nadrukkelijk verschuivingen. Het omzetaandeel van biologische en vrije uitloop eieren in Nederlandse supermarkten steeg in 2015 met 14 procent ten opzichte van 2014. Het omzetaandeel van biologische en vrije uitloop eieren in supermarkten was in 2015 36,5 procent.

Concepten groeien

Ook bij pluimveevlees zie je dezelfde trend. Het aantal vleeskuikens dat diervriendelijker wordt gehouden onder het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming stijgt in 2016 van 17 naar 21 miljoen. Dit is een stijging van 28 procent ten opzichte van 2015.

20 tot 25 procent van de slachtingen van vleespluimvee in Nederland is nu bedoeld voor concepten, zegt de pluimveeman van de Rabobank. Hij denkt dat het aandeel van concepten in zowel de legpluimvee- en vleespluimveesector verder gaat toenemen. Pluimveehouders kunnen hiervan profiteren door zich aan te sluiten bij een concept. Volgens Van den Hurk verdienen pluimveehouders die deelnemen aan een concept vrij goed.

Keuzes maken

Pluimveehouders moeten goed nadenken of ze voor de reguliere markt of een concept willen produceren. En voor welk concept en waarom. Het belangrijkste is volgens Van den Hurk dat ze toegevoegde waarde leveren. Ketenspelers die geen toegevoegde waarde leveren zullen verdwijnen.

Als voorbeeld haalde hij de zogenaamde dozenschuivers uit de transportwereld aan. De succesvolle spelers in deze makt zijn extra (logistieke) diensten gaan verlenen om hiermee voldoende waarde toe te voegen voor andere ketenspelers.

Daarentegen moeten pluimveehouders volgens hem ook flexibel zijn. Niemand had verwacht dat het aandeel van concepten zo snel zou groeien in de pluimveesector. Pluimveehouders moeten hierin mee gaan om hiervan te profiteren. Dat blijft ook in de toekomst zo.

Poolse kostprijs lager

Volgens Van den Hurk bieden concepten een kans voor Nederlandse pluimveehouders. De kostprijs van Poolse of Hongaarse kip is veel lager dan van onze. Op termijn kunnen we het daarmee niet winnen en daarom moeten we ons op andere punten onderscheiden.

Qua financiering is er in de pluimveesector volgens hem nog veel mogelijk. Om een financiering te krijgen moeten de balans tussen de financie positie, bedrijfsopzet (en staat van de activa) en rentabiliteit (bedrijfsvoering) goed zijn.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Ellen Meinen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top