Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieYoung Poultry People online

Young Poultry People online

Vijf jonge gepassioneerde vleespluimveehouders hebben Young Poultry People opgericht. Via Facebook en Instagram laten zij een positief, persoonlijk en werkelijk verhaal van de vleespluimveehouderij in Nederland zien.

In eerste instantie willen deze jongeren uit de vleespluimveesector een positief beeld naar buiten dragen en zichtbaar zijn voor de jonge consument. Een tweede doel is jonge mensen interesse te laten krijgen in de vleeskuikensector met mooie carriemogelijkheden.

Mart Coolen, een van de vijf initiatiefnemers, vertelt: Stichting Kipkiplekker kwam door de mmmEggies op het idee om ook een groep op te richten die de vleespluimveesector op social media promoot. Vier jonge vleespluimveehouders, Willem van Welie, Willem de Haas, Suzanne Wolfs, Mart Coolen en Jolanda van de Kruijs, voorzitter van Kipkiplekker zetten Young Poultry People op.

Young Poultry People geeft antwoord op vragen, staat open voor respectvolle discussies en biedt transparantie over de herkomst van kippenvlees door middel van fotos, vlogs en nieuwsitems.

Facebook en Instagram
De jonge vleespluimveehouders willen via fotos, filmpjes en vlogs (video blogs) het echte verhaal van de Nederlandse vleespluimveebedrijven laten zien. Jonge mensen zijn vooral actief op Facebook en Instagram dus daar zijn wij ook mee gestart, aldus Mart Coolen. De initiatiefnemers willen een platform creen waar jonge mensen uit de vleeskuikensector zich bij aan kunnen sluiten, om samen een eerlijk en persoonlijk verhaal naar buiten te dragen en hun bedrijven laten zien aan de consument."

De vijf initiatiefnemers ontmoeten elkaar elke drie weken en bespreken dan de inhoud en verdere acties op social media. We vertellen op persoonlijke wijze het echte verhaal van de vleespluimveesector als tegenbericht van de Wakker Dier acties, vertelt Mart Coolen.

Drijfveer voor initiatief
Suzanne Wolfs: We hebben heel bewust gekozen voor de doelgroep jongeren tussen de 16 en 35 jaar. Omdat wij zelf allemaal van deze leeftijd zijn en in onze eigen omgeving steeds meer vragen krijgen over wat wij thuis doen en op wat voor manier we dieren houden. Ook merk je dat juiste kennis over de vleeskuikensector bij veel jongeren ontbreekt."

Daarnaast missen de jongeren interesse van (agrarische-) studenten in de vleeskuikensector. Een sector die vol staat van innovatie en waar volop carrie mogelijkheden zijn. Met dit initiatief willen ze ook hier verandering in brengen.

Bijdrage gevraagd
De komende tijd stellen we onszelf voor en starten we met de eerste informatie uit de vleespluimveehouderij. We hopen op veel volgers die berichten delen zodat ook veel burgers het echte verhaal horen, zegt Mart Coolen.

De initiatiefnemers ontvangen graag een bericht van jonge mensen (18-35 jaar) werkzaam in de vleespluimveehouderij die hun bijdrage willen leveren aan dit initiatief. Berichten aan Young Poultry People kunnen gestuurd worden via een persoonlijk bericht op hun facebook-pagina.

Volg Young Poultry People op Facebook en Instagram.

Foto van Monique van Loon
Tekst: Monique van Loon

Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.

Beeld: Facebook

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top