Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomie'Verdeeldheid onder boeren is funest'

'Verdeeldheid onder boeren is funest'

Verdeeldheid onder agrariërs zorgt ervoor dat de sector onvoldoende bij machte is om het positieve geluid aan de burger over te brengen. Activistische organisaties als Wakker Dier krijgen daardoor veel tijd om hun negatieve boodschap over te brengen.

Dat stelt Caroline van der Plas, communicatie- en pr-medewerker bij de Nederlandse Vakbond Varkenshouders (NVV) en oprichtster van boerenburgertweet. Zij sprak vorige week tijdens het ondernemerscongres in Steenwijk, die werd georganiseerd door VisscherHolland en Agrifac.

Volgens Van der Plas hebben boeren jaren geen weerwoord gehad en genomen. Dit komt volgens haar omdat er geen structurele pr- en communicatie is over de landbouw en er geen regie wordt genomen.

Verdeeldheid

De uiteindelijke oorzaak hiervan ligt wat haar betreft bij de grote versnippering en verdeeldheid tussen en in de sectoren. Niet alleen het verschil tussen gangbaar en biologisch maar ook daarbinnen zit men niet op n lijn. Ruimte voor discussie moet er natuurlijk zijn, maar het is niet verstandig om dit open op social media te doen. Hou die discussies intern.

Probeer de krachten te bundelen en met n boodschap naar buiten te treden, adviseert de pr-medewerker. Er zijn veel goed initiatieven, maar door dit samen op te pakken sta je veel sterker en is de kans groter dat de boodschap overkomt.

Dialoog aangaan.

Ook pleit ze er voor om transparant te zijn. Leg uit wat je doet en sta achter je product. Sta open voor kritische vragen en schiet niet in de verdediging. Ga juist de dialoog aan en zoek (social) media op.

Foto van Sjouke Jacobsen
Tekst: Sjouke Jacobsen

Begon na de HAS zijn loopbaan in de fokkerij en veevoedingsbranche. Sinds 2014 werkzaam voor Agrio, vanaf 2022 als freelance vakredacteur. Benut zijn praktijkervaring in de melkveehouderij voor Melkvee.nl en Vakblad Melkvee.

Beeld: Agrio archief

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top