Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieVoedselketen verandert van aanbodgericht naar vraaggestuurd

Voedselketen verandert van aanbodgericht naar vraaggestuurd

De maatschappij verlidlaiseert; voor de standaard boodschappen zoekt de consument de goedkoopste opties. Alleen voor producten die een unieke herinnering creëren of een meerwaarde hebben, is de consument bereid een meerprijs te betalen.

Dat zei Martijn Rol, sectorspecialist Food bij de Rabobank, op het Nationaal Pluimveecongres 2017 dat op 10 mei in de Jaarbeurs in Utrecht plaatsvond. Hij sprak over de veranderingen in de voedselketen. Standaard wil de consument zo goedkoop mogelijk eten en in het weekend luxe. Het middensegment verdwijnt.

Ontwrichting
De wereldwijde voedselbestedingen groeien tot 2030 met 70 procent en de wereldwijde voedselvraag groeit tot 2050 met minimaal 60 procent. De Nederlandse Agro & Food sector is goed voor 10 procentvan de Nederlandse economie en werkgelegenheid. Rol noemt disruption, ontwrichting, het woord van de 21e eeuw. Voedselketens veranderen.

De Noordwest Europese markt is een verzadigde markt. De bevolkingsgroei neemt af. De consument vindt gemak en beleving belangrijk, eet meer groente en minder koolhydraten en heeft oog voor gezondheid en lifestyle. Duurzaamheid, transparantie, voedselveiligheid en terugdringen van voedselverspilling zijn kenmerken van de Noordwest Europese markt.

Voedselketen begint bij consument
De traditionele keten van veredeling, teelt, handel naar retail en uiteindelijk de consument, verandert. Het is tijd voor een ander perspectief: de keten draait om de consument; dus de keten begint bij de consument, aldus de foodspecialist. De macht verschuift naar verbinding met de consument via data, distributie en apparaten. Online platforms zoals booking.com, cool blue etcetera gaan steeds meer bepalen waar de consument gaat eten. De omzet bij de foodservice, eten buiten de deur, stijgt.

Eten op maat, regionale ketens, bijzondere producten met unieke waarden, extra gemak en beleving bieden kansen voor ondernemers. Denk bij regionale ketens aan 800 tot 1.000 kilometer. Vakmanschap, 100 procenttransparantie en samenwerking zijn voorwaarden voor de nieuwe vraaggestuurde voedselketen", vertelde Martijn Rol.

Foto van Monique van Loon
Tekst: Monique van Loon

Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.

Beeld: Rabobank

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top