Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomie'Wees zuinig op primaire sector'

'Wees zuinig op primaire sector'

Er moet een kritische massa zijn om de voorlopersrol die de Nederlandse pluimveesector in de wereld heeft, te behouden. Die kritische massa is er nog wel maar heeft het op een aantal punten zwaar. „We hebben als gezamenlijke opdracht om goed voor de proeftuin te zorgen.”

Dat zei Eric Hubers, voorzitter LTO/NOP, in de discussie aan het slot van het Nationale Pluimveecongres 2017 op 10 mei in Utrecht. De primaire sector is belangrijk voor de periferie. Die moet dan ook zorgen dat de primaire sector goed voor het voetlicht komt.

Economische bijdrage
Nederland is de innovatiemotor van de wereld als het gaat om duurzame (productie)technologie in de wereldwijde pluimveesector.De primaire sector, toeleveranciers en dienstverleners zijn gezamenlijk goed voor 5,4 miljard euro omzet per jaar. Zorg dat andere sectoren dat weten, dan gaan zij anders acteren. Door gezamenlijk op te trekken in de discussie over fijnstof en geur kunnen we verdere innovatie voor de sector realiseren, zei Eric Hubers. Door te blijven innoveren, kan de sector deze omzet voor de toekomst zeker stellen.

Niet integreren maar samenwerken
Co de Heus, ceo Koninklijke De Heus, vertelde op het congres over het internationaal opererend veevoerbedrijf. De Heus zorgt ervoor dat wereldwijd 175 miljoen vleeskuikens en 35 miljoen legkippen dagelijks voer krijgen. De Heus kiest voor samenwerking in de keten, niet voor integratie. Dat is de manier om iedereen scherp te houden en sterke schakels en ketens te vormen, zei Co de Heus.

Onderling vertrouwen is de basis van samenwerking. De manier om ketens te versterken is volgens de ceo informatieuitwisseling. De komende jaren gaat veel energie in de ketenoptimalisatie door het gebruik van big data. Ketensamenwerking is geen vrijheid-blijheid. Dat vraagt constructieve samenwerking van de pluimveehouders. Zo houden we elkaar scherp en komen we samen tot de beste resultaten, aldus de ceo.

Een mooie uitdaging voor de Heus is leidende pluimveevleesproducent in Europa te worden, zoals Brasil Foods in Zuid-Amerika of Tyson Foods in de VS. Sinds 2015 is de Heus voor een derde eigenaar van Plukon Food Group.

Trends wereldwijde vleeskuikenmarkt
De groei van de wereldwijde vleeskuikenproductie vlakt sinds 2015 af. De belangrijkste oorzaak is de dalende productie in China omdat de vogelgriep daar niet onder controle is. De Heus noemde de vogelgriep als het grootste probleem in de pluimveesector.

Wereldwijd is de bevolking gegroeid van 2,8 miljard in 1950 naar verwachting 9 miljard in 2050. Het areaal bouwland per hoofd van de bevolking is gedaald van 5100 m naar 1500 m.

De eindvoorraad, de voorraad net voor de nieuwe oogst, van mais en tarwe zijn nog nooit zo hoog geweest als nu. Dat is bijzonder; de vraag neemt toe en de eindvoorraden nemen nog harder toe. Directe hongersnood is niet te verwachten.

Duurzaamheid sector onderbelicht
Wereldwijd gezien zijn de uitdagingen voor de moderne vleeskuikenhouderij de efficitie van de productie te verhogen zodat toekomstige generaties voldoende en hoge kwaliteit voedsel hebben. De uitdaging voor de westerse wereld is om vooruitgang te boeken in efficitie, duurzaamheid en dierenwelzijn.

De duurzaamheid van de Nederlandse vleeskuikenhouderij wordt onderbelicht, stelde Co de Heus. De periferie kan daarin een grotere rol spelen. Gertjan Oplaat van Nepluvi, nodigde de periferie uit om gezamenlijk op te trekken in de promotie van de pluimveesector zoals de campagne KipinNederland.

Foto van Monique van Loon
Tekst: Monique van Loon

Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.

Beeld: Ruth van Schriek

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top