Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieOndernemer met vleeskuikens en bioscoop

Ondernemer met vleeskuikens en bioscoop

Ondernemen is het onderkennen van bedreigingen maar vooral het pakken van kansen. Weel vergeleek het managen van een bioscoop met een vleeskuikenbedrijf.

Dat zei Erik Weel op het Nationaal Pluimveecongres 2017. Een ondernemer met een vleeskuikenbedrijf en een bioscoop. Twee heel verschillende ondernemingen.

Ondernemen in Nederland
Erik Weel houdt samen met zijn broer Marcel 320.000 vleeskuikens in twee patiostallen in het Noord-Hollandse Middenmeer. In Castricum is hij eigenaar van bioscoop Corso. Het verplaatsen van het pluimveebedrijf duurde 6 jaar. Ik ben nu al 8 jaar bezig met het verplaatsen van de bioscoop. Ik loop tegen dezelfde problemen aan; maatschappelijk draagvlak. Omwonenden die bang zijn voor geluidsoverlast Het dichtslaan van autodeuren om 11 uur in de avond blijkt net zon probleem als het lossen van veevoer op dat tijdstip. Dat is ondernemen in Nederland, zegt de ondernemer.

Het mooie aan het ondernemen in twee sectoren noemt hij de afwisseling. De interactie met mensen in de bioscoop is mooi maar ook het rustig observeren van de kuikens als hij wekelijks enkele dagen door de stallen loopt. Het belangrijkste aan ondernemen is toch het werkplezier, zegt Erik Weel.

Datagedreven ondernemen
Met 630 vleeskuikenbedrijven en 275 bioscopen in Nederland noemt Weel beide takken van ondernemen kleine sectoren. Van Weel managet beide ondernemingen op data. De bioscoopsector loopt daarin voor. Elke ochtend kan ik van elke bioscoop zien hoeveel bezoekers welke film bezocht hebben. Een aantal weken later kan ik daarvan nog meer details nakijken.

Daarmee vergeleken zijn de beschikbare cijfers in vleeskuikenland mager. Wat vergelijkingen binnen de studieclub en een beetje via de adviseur. Wat dat betreft kan de pluimveesector nog veel innoveren en leren van andere sectoren, aldus de ondernemer. Hij noemt de kapitaalsintensiviteit van de vleeskuikensector een belemmering voor innovatie. Voor 1 fte in de bioscoop is een investering van 2,5 ton nodig, voor 1 fte in de vleeskuikens 2,5 miljoen euro, zegt Weel.

Feeling maatschappij
Weel vindt dat de pluimveesector de feeling met de maatschappij mist. Als optie noemt hij een buitenstaander aan het roer zetten die signalen oppikt. In de bioscoopwereld heb je direct contact met een bioscoopbezoeker, bij kippen niet. Die zeggen niets terug.

Natuurlijk zijn er ook overeenkomsten tussen beide sectoren: het gebruik van mais. Voor het pluimveevoer en de popcorn. Al is de winstmarge op mais in de bioscoop natuurlijk hoger.

Foto van Monique van Loon
Tekst: Monique van Loon

Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.

Beeld: Vencomatic Group

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top