Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieBeter leven 1 ster kippenvlees moet groeien

Beter leven 1 ster kippenvlees moet groeien

De komende jaren neemt de consumentenvraag naar duurzaam kippenvlees, en dan minimaal van het niveau Beter Leven 1 ster, substantieel toe. Dat betekent dat in de supermarktschappen flink meer kipfilets en kippendijtjes het Beter Leven Keurmerk zullen dragen, het dierenwelzijnkenmerk van de Dierenbescherming. Deze marktontwikkeling vraagt wel dat overheden en de pluimveesector samen stappen zetten waardoor op een duurzame wijze het aanbod kan worden ingevuld.

Erik Kieftenburg, verantwoordelijk bij Albert Heijn voor kip, vis en vlees, onderstreepte dit verhaal en gaf aan dat de consument meer en meer duurzame producten wil komen en daarom het aandeel scharrelvlees bij Albert Heijn zal toenemen.

Samen randvoorwaarden creen
Op het 10 jarig jubileumfeest van het Beter Leven Keurmerk en het Volwaard scharrelvleesconcept op het scharrelvleeskuikenbedrijf van Niek en Janny van de Borne in het Brabantse Reusel stelden alle partijen vast dat zij gezamenlijk de randvoorwaarden moeten zien te creen die het mogelijk maken de productie van duurzaam kippenvlees uit te breiden. Daarbij waren behalve de initiators Coppens Diervoeding, de Dierenbescherming, Plukon Food Group en de ZLTO ook de Provincie Noord-Brabant en Albert Heijn aanwezig.

Erik Kieftenburg wees daarbij naar het succes van Volwaard-scharrelvleesconcept en het bijbehorende stalsysteem waarmee in 2007 Beter Leven werd getroduceerd. Mede dankzij de samenwerking met Albert Heijn kon Beter Leven in de daaropvolgende tien jaar uitgroeien tot het meest geaccepteerde keurmerk bij consumenten. In dezelfde periode steeg het aantal Beter Leven/Volwaard-stallen van zeven naar 140.

Sectoroverschrijdend en ketenbreed
Voor Coppens Diervoeding is Beter Leven/Volwaard het bewijs dat sectoroverschrijdende en ketenbrede samenwerking doorslaggevend is geweest voor het huidige succes. Alles draait om wederzijds vertrouwen, stelt Ad Kemps (Innovatie- & Projectmanagement). Zo stak de Dierenbescherming natuurlijk haar nek uit door met ons in zee te gaan. En ook de betrokkenheid van Albert Heijn is cruciaal geweest. Zij bleven partner, ook in de spannende beginjaren." Zowel Kemps als De Jong vrezen dat de strenge regelgeving die Brabant oplegt een concept als Volwaard beperkt. Het zou jammer zijn als de provincie de Volwaardkip naar andere provincies of het buitenland jaagt. Ad Kemps benadrukte dat de reguliere vleeskuikensector naast de concepten moet blijven bestaan om transitie te kunnen genereren.

Van niche naar volwaardige markt
Volgens Anne-Marie Spierings, gedeputeerde Agrarische Ontwikkeling, toont de groeiende consumentenvraag aan dat de populariteit van dier-, milieu- en omgevingsvriendelijk vlees pluimveehouders een haalbaar perspectief biedt. Het mooie van tien jaar Beter Leven is dat pluimveehouders die zulk kippenvlees aanbieden niet langer nichespelers zijn, maar een volwaardige markt bedienen. In Nederland, en mogelijk op korte termijn ook daarbuiten. Een markt die meer gericht is op kwaliteit dan kwantiteit. Voor ons als provincie voldoende reden om te kijken hoe we die ontwikkeling binnen Brabant verder kunnen ondersteunen, binnen de onlangs aangescherpte milieueisen."

Geen onnodige belemmeringen
Het Beter Leven-succes laat zien dat veehouders in Brabant de verduurzaming van de sector serieus oppakken, vertelde Linda de Bie, teammanager Markt & Keten ZLTO. En een bewijs dat boeren oplossingen hebben op het gebied van dierenwelzijn en graag aan maatschappelijke vraagstukken werken. Beter Leven is een prachtig voorbeeld van ketenbrede aanpak. We hebben nu ernstige bedenkingen bij de aangescherpte milieuplannen van de provincie Noord-Brabant. Die werpen juist onnodige hindernissen op voor dit soort concepten en voor de boeren die ze moeten beleveren."

Uitbreiding naar Duitsland
De inschatting dat Beter Leven een norm kan vormen voor een eenduidige Noordwest-Europese kwaliteitsmarkt blijkt uit overleg dat de Dierenbescherming voert met de Deutscher Tierschutzbund. We kijken hoe we tot dezelfde dierenwelzijnseisen kunnen komen, legt Marijke de Jong (programmamanager Beter Leven Keurmerk) uit. Vervolgens is het een kwestie van afstemmen met slachterijen, de verwerkende industrie en supermarktketens. Zon harmonisatie betekent natuurlijk extra afzetmogelijkheden voor Nederlandse pluimveehouders."

Foto van Monique van Loon
Tekst: Monique van Loon

Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.

Beeld: Monique van Loon

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top