Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomie'Terug naar reguliere kip als consument de knip niet trekt'

'Terug naar reguliere kip als consument de knip niet trekt'

Vleeskuikenhouder Paul Hannink uit Manderveen (OV) maakt zich zorgen over de toekomst van zijn bedrijf, vooral wat het nauwelijks gewijzigde consumentengedrag en de totaal overheersende macht van supermarkten aangaat. „De retail zet ons onder zware druk om de prijzen te verlagen”, zegt de één ster vleeskuikenhouder.

Dat schrijft de lokale nieuwswebsite tubbergen.nieuws.nl donderdag 27 juli. Hannink schakelde een jaar geleden over van reguliere kip naar n ster Beter Leven kippen. Hij houdt er nu om en nabij 54.000 stuks verdeeld over 5 stallen.

Bij de prijs wat afnemers willen betalen, zit m de crux. Als producent verkeert de Mandervener middenin het economische krachtenveld tussen supermarktketens en consumenten. Die hebben weinig extra voor een kilo kippenvlees over, maar eisen ondertussen wel steeds meer.

De retail zet ons onder zware druk om de prijzen te verlagen, zegt Hannink. Dat trekt een grote wissel op ons voortbestaan en maakt alles onzeker. Daarom vraag ik me hardop af of we nog wel hetzelfde diervriendelijke niveau zullen handhaven als nu, want dat kost simpelweg meer. We kunnen immers minder dieren houden en door de strenge criteria kan er een heel stuk minder efficit worden geproduceerd. Bijzonder is ook dat deze manier veel minder duurzaam is, aangezien we nu meer CO2 uitstoten dan een reguliere pluimveehouderij doet. Het is dus nog maar de vraag wat uiteindelijk beter voor het milieu is, terwijl dat wel iets is wat consumenten erg belangrijk vinden. Behoorlijk dubbel, inderdaad. Maar als al aangegeven: u vraagt, wij draaien.

Minimum prijs nodig

In Nederland zijn zon 20 verschillende soorten concepten voor kip. Albert Heijn, Aldi, Jumbo en vele anderen hebben eigen concepten met bijbehorende voorwaarden. De kuikens, want dat zijn het hier nog, hebben onder meer veel meer ruimte. Daarnaast zijn er speel- en afleidingsmogelijkheden in de stal aanwezig, is er onbeperkt eten en krijgen ze een dag- en nachtritme. Alles om een zo natuurlijk mogelijke omgeving voor ze te creen, omschrijft de Manderveense vleeskuikenhouder. Kijk, wij werken alleen vraag gestuurd. Wil de afnemer dit dan doen we dat. Moet het nog weer anders, kan dat vanzelfsprekend ook. Maar het komt wel tegen een bepaalde prijs, met een absoluut minimum eraan gekoppeld.

Wil een pluimveehouderij dergelijke vleeskuikens gaan in huis halen, is er een streng keurmerk met bijbehorend strakke criteria. Zo zijn bepaalde andere bedrijfsactiviteiten niet toegestaan, moeten de dieren verdoofd geslacht worden, dient de stal uitgerust te zijn met verschillende noodvoorzieningen (onder meer een noodstroomaggregaat), mogen de dieren niet te snel groeien en is de samenstelling van het voer tot in de puntjes geregeld, schrijftde lokale nieuwswebsite tubbergen.nieuws.nl.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Tekst: tubbergen.nieuws.nl

Beeld: Ellen Meinen, Agrio archief

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top