Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieToekomst Nederlandse kalkoensector

Toekomst Nederlandse kalkoensector

Inspelen op de vraag van de maatschappij, transparantie en continue in dialoog blijven met stakeholders om een goede balans tussen milieu en dierenwelzijn te vinden, zijn de mogelijkheden om het onderscheidend karakter van de Nederlandse kalkoensector te behouden.

Dat was een van de conclusies op het symposium over de toekomst van de Nederlandse kalkoensector op het Citaverde College in Horst op initiatief van studenten van HAS Kennistransfer.

Sprekers waren de studenten zelf, Rob Vriens, dierenarts bij adVee Dierenartsen en gespecialiseerd in kalkoenen, Frans Deenen, Milieudeskundige bij de gemeente Venray en Willy Vloet, pluimveespecialist bij Agrifirm. Elke spreker nam het publiek vanuit eigen perspectief mee in de verschillende uitdagingen voor de kalkoensector in Nederland.

Onderscheidend karakter
De belangrijkste inzichten waren dat de sector haar onderscheidend vermogen kan uitnutten door in te spelen op de vraag uit de maatschappij en door transparantie richting stakeholders.

Alle sprekers noemden overeenkomende punten: diergezondheid versus antibioticadruk, ontwikkelingen op het gebied van diervoeding met oog voor verduurzaming en dierenwelzijn, maatschappelijk verantwoord ondernemen, CO2 foodprint, imago van de keten en effecten van de bedrijfsvoering op milieu en directe omgeving. Maar ook, hoe werk je samen in de keten en hoe ga je in gesprek met je stakeholders en andere belanghebbenden?

Op het gebied van dierhouderij zijn efficitere voerconversie en verdere reductie van antibioticagebruik verbeterpunten.

Beter Leven Keurmerk
Daarnaast is verdere promotie van het product mogelijk door intensivering van de samenwerking met de Retail, de slachterijen en de BAV (Bevordering Afzet Kalkoenvlees). Met de introductie van Beter Leven Keurmerk 1 ster kalkoen in Nederland is een eerste en belangrijke stap gezet.

Voor de productie van 1 ster BLK-kalkoen worden langzaam groeiende rassen Caringa Carites en Grademaker-kalkoen gebruikt. De criteria zijn meer ruimte per dier, daglicht, overdekte uitloop en lagere groei dan gangbare kalkoenen.

Sinds half oktober ligt het BLK-kalkoenenvlees via slachterij Esbor en verwerker GroenlandKip in de schappen van supermarktketen Jumbo. De kalkoenhouders, verenigd in afzetcooperatie BAV, hopen dat het 1 ster kalkoenvlees de consumptie van kalkoenenvlees stimuleert met de actie 'Hollandse ster kalkoen, vaker doen'.

Balans
Overall is de conclusie dat een goede balans tussen milieu en dierenwelzijn lastig is. Kies je nadrukkelijk voor dierenwelzijn dan gaat dit ten koste van het milieu en vice versa. Hierin moet een evenwichtige ontwikkeling plaatsvinden, waarbij een voortdurende dialoog met de stakeholders nodig is om toekomstbestendig te zijn en te blijven.

Foto van Monique van Loon
Tekst: Monique van Loon

Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.

Beeld: Theo Poels

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top