Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieHelft consumenten wil kolonie-ei in supermarkt kopen

Helft consumenten wil kolonie-ei in supermarkt kopen

54 procent van de consumenten is bereid om kolonie-eieren als tafelei in de supermarkt te kopen. Daarentegen wil 32 procent van de consumenten geen kolonie-ei kopen, omdat dierenwelzijn voor hen zwaarder weegt dan het milieu.

Dat blijkt een enque van HAS studenten onder 140 consumenten. De studenten voerden het onderzoek naar het toekomstperspectief van kolonie-ei producenten in Nederland uit voor Voergroep Zuid.

Milieu-ei
Kolonie-eieren worden sinds 2005 niet meer verkocht als tafelei maar uitsluitend gebruikt voor verwerking. In Nederland leeft 15 procent van de leghennen in koloniehuisvesting. De Nederlandse consumptie van producten waarin kolonie-eieren zijn verwerkt neemt af omdat de verwerkende industrie hoofdzakelijk scharreleieren gebruikt. De productie van kolonie-eieren zal altijd blijven bestaan maar kent naast een aantal sterke punten ook bedreigingen.

Er is volgens de studenten maar n kans voor kolonie-ei producenten en dat is wanneer er op milieu gefocust wordt. Kippen in koloniehuisvesting produceren 0,03 kilogram NH3 per dierplaats per jaar tegen 0,09 bij scharrelhuisvesting. De fijnstofemissie is ook fors lager; 23 kolonie ten opzichte van 65.

Dit betekent wel dat het milieu boven het dierenwelzijn gesteld moet worden voordat er overgegaan wordt tot aankoop van kolonie-eieren.

Consumentenonderzoek
De studenten hielden een enque onder 140 personen. Hierin is onder andere gevraagd of de consument bereid is om kolonie-eieren te kopen, wetende dat deze eieren beter zijn voor het milieu dan andere eieren. Hier kwam uit dat 54 procent van de respondenten bereid is om deze kolonie-eieren te kopen wanneer deze weer in de supermarkt te koop zijn. Daarentegen gaf 32 procent aan gn kolonie-eieren te kopen, omdat dierenwelzijn voor deze consumenten zwaarder weegt dan het milieu.

Ook kwam uit deze enque dat het merendeel van de consumenten niet weet hoe een kolonie- en scharrelhuisvestingssysteem er erhaupt uitziet. Dit betekent dat de legpluimveesector nog enige winst kan halen op het beter communiceren met de consument, waardoor de consument een mening kan onderbouwen op feiten en niet op hetgeen wat zij horen of denken.

Milieukeurmerk
Doordat in het huidige keurmerkensysteem van dierlijke producten uitsluitend dierenwelzijn wordt meegenomen aan de hand van het sterrensysteem, heeft de consument geen keuze tussen dierenwelzijn of milieu. Een oplossing hiervoor kan zijn om een sterrensysteem te ontwikkelen voor milieu, waardoor de consument kan kiezen tussen dierenwelzijn en milieu. Dit concept zal in samenwerking met externe partijen, zoals milieuorganisaties, verder ontwikkeld moeten worden. Hierbij kunnen zaken zoals circulaire productie en milieuvriendelijk voer meegenomen worden.

Foto van Monique van Loon
Tekst: Monique van Loon

Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.

Beeld: Monique van Loon

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top