Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieVerkoop gangbaar kuikenvlees

Verkoop gangbaar kuikenvlees

Met Kipsalon.com hebben de initiatiefnemers Rinke Donkers en André Olislagers de handen ineengeslagen om de verkoop van gangbaar kippenvlees mogelijk te maken. ‘De verkoop is in Nederland nauwelijks meer mogelijk terwijl dit duurzaam vlees is.’

Dat zegt Rinke Donkers. Ik ben helemaal niet tegen het houden van vleeskuikens in concepten. Wel vind ik dat de vleeskuikenhouders met gangbare kuikens ook met hart en ziel werken aan een goed stukje kip zonder antibiotica, 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Daar zijn ze trots op en het is heel vreemd dat die kip nauwelijks in Nederland te koop is. De consument heeft nauwelijks keuze. Conceptkuikens zijn opgezet vanuit welzijnsdoelstellingen maar zijn niet duurzamer. Dat stoorde Rinke en hij wilde iets daaraan doen.

Kipsalon
Samen met AndrOlislagers, die al jaren met mobiele markt- en grillkramen kipproducten verkoopt, zette hij Kipsalon op; gangbaar kippenvlees inkopen en afzet via vleeskuikenhouders. Donkers regelt de distributie, website en verkoopafspraken. Het lijkt makkelijk vlees vanaf thuis verkopen maar de vleeskuikenhouder moet zich realiseren dat het tijd en energie kost. Je verkoopt vlees; dat moet veilig en hygiisch gebeuren. En je verkoopt een verhaal; hoe je de kip produceert, vertelt Rinke Donkers.

Groeiproces
Familie van Doorn, vleeskuikenhouders uit het Brabantse Heeswijk Dinther besloot om kipverkoop vanaf thuis te gaan verkopen. Ze richtten de garage in als Kipsalon, kochten koel- en vrieskisten en startten in september 2017 met de verkoop. Miranda van Doorn: Een mooi leerproces. We startten met onlineverkoop maar dat viel tegen. Nu verkopen we elke woensdagmiddag vers- en diepvrieskip. De klanten kunnen terecht zonder vooraf te bestellen. Het inschatten van de hoeveelheid is moeilijk maar vers vlees wat over is, vriest Miranda in. Het assortiment is inmiddels uitgebreid met snacks en kippensoep.

Eigen verhaal
Klanten komen terug en nemen vaak een hele voorraad mee. Ik vind het leuk om te doen. Het kost wel tijd en energie maar het contact met consumenten is leuk en geeft voldoening. Steeds meer mensen weten de weg naar onze Kipsalon te vinden. Wekelijks nu 20 tot 30 klanten, vertelt Miranda. Een tot twee keer per maand plaatsen ze een kleine advertentie in een regionaal weekblad maar ze moet het vooral hebben van de mond-op-mond reclame.

In de Kipsalon hangen aan de muur fotos van opzet kuikens tot en met schoonmaak van de stallen en de Kipsalon ziet er professioneel uit. Op deze manier wil familie van Doorn bijdragen aan de beeldvorming van kip.

Beeldvorming, een beter imago en een lekker stukje kip leveren. Daar doe ik het voor. Geteresseerde vleeskuikenhouders kunnen altijd contact met mij opnemen, zegt Rinke Donkers. Voor meer informatie kijk op www.kipsalon.com.


Foto van Monique van Loon
Tekst: Monique van Loon

Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.

Beeld: Monique van Loon

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top