Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomie'Stijgende vraag naar kooivrij ei biedt concurrentievoordeel'

'Stijgende vraag naar kooivrij ei biedt concurrentievoordeel'

„De vraag naar biologische eieren groeide in Duitsland en groeit nu nog steeds. Dat biedt kansen voor Nederlandse leghennenhouders”, vertelt pluimveemarktanalist Nan-Dirk Mulder van de Rabobank.
„De vraag naar biologische eieren groeide in Duitsland en groeit nu nog steeds. Dat biedt kansen voor Nederlandse leghennenhouders”, vertelt pluimveemarktanalist Nan-Dirk Mulder van de Rabobank.
„De stijgende vraag naar kooivrije eieren in de Europese Unie biedt Nederland een concurrentievoordeel omdat wij deze kunnen leveren in tegenstelling tot concurrerende landen zoals Polen, waar 90 procent van de hennen in verrijkte kooien zit. Ook de groeiende vraag naar eiproducten is gunstig voor Nederland omdat deze veelal in Nederland geproduceerd worden. De vooruitzichten voor Nederlandse leghennenhouders zien er positief uit voor de lange termijn.”

Dat zei pluimveemarktanalist Nan-Dirk Mulder van de Rabobank woensdagavond 20 juni tijdens de Pluimveeweb thema-avond Markt en Ondernemen voor leg- en vleespluimveehouders in Utrecht. Nederland profiteerde de afgelopen jaren van de groeiende consumptie van eieren in Noordwest Europa. Daardoor zijn vraag en aanbod in Noordwest Europa beter in balans.

Mulder erkent dat Oost-Europese landen zoals Oekrae en Polen goedkoper eieren kunnen exporteren dan Nederland. In Polen en Oekrae hebben ze de fout gemaakt voor de productie van kooi eieren te kiezen, terwijl de Europese markt steeds meer verschuift naar kooivrije eieren. Nederland kan deze nu al leveren en heeft ten opzichte van die landen een concurrentievoordeel. De Nederlandse export van eieren is dan ook stabiel in een groeiende Duitse markt. Dat komt volgens Mulder ook omdat het Nederlandse ei een goede naam heeft in Duitsland. De groeiende vraag in Duitsland naar biologische eieren biedt kansen voor Nederland.

De vraag naar eieren in de EU steeg van 2008 tot 2016 met 0,3 procent per jaar en de vraag naar eiproducten met 2 procent per jaar. De groeiende vraag naar eiproducten is gunstig voor Nederland omdat de bedrijven die eiproducten produceren veelal in Nederland gevestigd zijn. Van de EU export van vloeibare eiproducten is maar liefst 64 procent afkomstig uit Nederland en van de gedroogde eiproducten ook 25 procent.

Grote innovatiekracht

Een voordeel vindt hij dat wereldmarktleiders zoals Hendrix Genetics, De Heus en Vencomatic in Nederland gevestigd zijn. Door de aanwezigheid van wereldmarktleiders in onderzoek en periferie heeft de sector altijd voorop gelopen met innovaties. Wanneer we dat in de toekomst blijven doen, blijft de sector de leidende positie wereldwijd houden. Wij zijn daarom positief over de vooruitzichten voor de Nederlandse leg- en vleespluimveehouders. Big data, robotics, smartfarming en genomics bieden de komende jaren kansen voor de sector.

Waar de vleeskuikenprijzen vrij stabiel waren sinds 2009 varieerden de eierprijzen veel meer. Periodes van structureel lagere prijzen wisselen zich af met korte hoge pieken, al dan niet veroorzaakt door incidenten. Sinds 2009 nam de EU leghennenstapel toe bij stijgende eierprijzen en af bij dalende prijzen, toonde Mulder in een grafiek.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Ellen Meinen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top