Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieVideo: Label Rouge wil export kipproducten naar Nederland uitbreiden

Video: Label Rouge wil export kipproducten naar Nederland uitbreiden

De belangenorganisatie voor de Franse export, Sopexa, voert de komende drie jaar in Nederland campagne voor zogeheten Label Rouge-producten om de export van Label Rouge kipproducten naar Nederland uit te breiden.

Dat zegt Juliette Protino tegen VMT, een vakblad voor de voedingsmiddelenindustrie. Protino is projectleider bij Synalaf, de belangenorganisatie van Franse pluimveehouders, die toeziet op de etikettering en productie van Frans pluimvee.

Op dit moment zijn al kipproducten met een Label Rouge-label te vinden, bij onder andere Albert Heijn en een aantal slagerijen. De Franse exportorganisatie vindt de tijd nu rijp om het label onder een bredere aandacht te brengen van de Nederlanders.

Wij merken dat steeds meer Nederlanders zich interesseren voor dierenwelzijn en de kwaliteit van de eindproducten, zegt Protino. Om deze reden willen wij onze export van Label Rouge-producten ook naar Nederland uitbreiden.

Goede smaak

98 procent van de Fransen kennen Label Rouge en weten dat het keurmerk staat voor een diervriendelijke productie en een goede smaak. Het label werd voor het eerst toegepast op gevogelte in de jaren zestig en werd in het leven geroepen als antwoord op de intensieve pluimveehouderij. In de jaren zeventig kregen ook andere vleessoorten een Label Rouge, in de jaren tachtig volgden melkproducten en eieren en in de jaren negentig vis.

Het Label Rouge valt onder de supervisie van het Franse Ministerie van Landbouw en Economie. Om het label te krijgen en behouden moet voldoen worden aan tal van regels die onder andere betrekking hebben op dierenwelzijn en smaak. Onafhankelijke organisaties zien hierop toe, vertelt Protino. Een smaakpanel van experts en consumenten doet tests met de eindproducten. Dierenwelzijn en smaak gaan hand in hand.

Video Franse pluimveehouder

Pluimveehouder Nicolas Picard is de derde generatie die volgens het Label Rouge-systeem werkt. Zijn familie houdt sinds de jaren vijftig kippen in Allier, een departement in de regio Auvergne. Dat mijn opa hier met kippen begon was destijds opzienbarend, het was overwegend een regio voor rundvee, zegt hij tegen VMT.

Picard is n van de 6.000 Franse pluimveehouders die werkt volgens de Label Rouge concept. In deze YouTube video van Voeding Nu geeft hij uitleg hoe hij werkt en waarom Label Rouge kippen volgens hem beter zijn dan reguliere.

Nicolas Picard Kippenhouder in Allier
Nicolas Picard Kippenhouder in Allier
YouTube toestemming
Het bekijken van deze video kan ertoe leiden dat cookies worden geplaatst door de aanbieder van deze video. Momenteel zijn jouw voorkeuren zo ingesteld dat je geen toestemming hebt gegeven om deze cookies te plaatsen, daarom kan je de inhoud niet bekijken. Wil je dat toch? Klik dan op de onderstaande knop om alsnog toestemming te geven.
Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Tekst: VMT

Beeld: Sasso, YouTube Voeding Nu

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top