Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomie'Stop met vechten tegen Amsterdammers'

'Stop met vechten tegen Amsterdammers'

De empathie voor dieren van mensen die ver van de sector af staan zal alleen maar toenemen. Vechten tegen mensen die dieren vermenselijken, lukt de sector niet. Servé Hermans van Hendrix Genetics adviseert pluimveehouders om die reden zich aan te sluiten bij een korte waardeketen die inspeelt op empathie.

Hermans deed zijn uitspraken vrijdagmiddag 5 oktober in Sevenum op het jubileumfeest van Vepymo. Vepymo bestaat vijf jaar in Nederland en wist in die periode een marktpositie te creen van 5 miljoen henplaatsen. Hendrix Genetics is de leverancier van het fokmateriaal.

Stop met vechten

Hermans hield zowel het bedrijfsleven als de pluimveehouders voor dat ze zich niet langer moeten verzetten tegen burgers die het niet snappen. Stop met vechten tegen Amsterdammers. Die mensen denken dat je met een echte beer kunt knuffelen, maar zien een worm in hun eten als een groot probleem. Dat heeft te maken met het besteedbaar inkomen van de mensen. Uit onderzoek blijkt dat in landen met een hoog besteedbaar inkomen de empathie voor dieren groeit.

Kip vermenselijken

Die Amsterdammers denken ook dat het beter is voor kippen om bijvoorbeeld buiten te lopen. Volgens Hermans krijgt de sector niet meer uitgelegd dat dat niet zo is. Hij adviseert dan ook om daar als sector op in te spelen. Daarbij gebruikt hij Kipster als voorbeeld. Kipster laat op haar website een kip praten via een tekstballonnetje. En er staan vragen bij als Wat doet de kip, wat denkt de kip en kippen vinden het fijn om samen met elkaar dingen te ondernemen. Daar ga ik van overgeven. Maar het werkt wel.

Daar ga ik van overgeven

Volgens Hermans probeert marketeer Olivier Wegloop van Kipster met deze strategie de kip te vermenselijken en onderdeel te laten worden van het gezin. Dat past in de empathische ontwikkeling van de maatschappij. Door daar op in te spelen en zakelijk slim te opereren biedt dat kansen voor pluimveehouders. De echte innovatie van Kipster is dat ze een stal bouwen voor 100 euro per leghenplaats, maar dat ze de helft van die investering terug hebben verdiend bij afloop van het verkoopcontract van de eieren. In Engeland worden momenteel eieren verkocht voor 50 pence per stuk bij supermarktketen Waitrose die per 2 of 4 eieren zijn verpakt. Ook dat is een concept dat aansluit bij die nieuwe werkelijkheid. Leer daar als pluimveehouder van en sluit je aan bij zon korte waardeketen. Durf geld te vragen voor een prachtig product. U heeft er recht op.

Foto van Robert Ellenkamp
Tekst: Robert Ellenkamp

Opgeleid tot ruimtelijk planoloog, maar geboren met een journalistiek hart. Sinds 1999 werkzaam bij Agrio. Eerst als journalist en later als coördinator van de regionale vakbladen. Sinds 2009 verantwoordelijk voor alle redactionele producties op papier en online van Agrio. Geeft leiding aan het 18-koppige redactionele team en stuurt de ontwikkeling van nieuwe producten aan.

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top