Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieColumn: Domein gekaapt!

Column: Domein gekaapt!

Pluimveehouders weten heel goed wat consumenten willen en spelen daar goed op in. Maar omdat iedereen zich ermee bemoeit, ontstaan er problemen. Het wordt tijd dat we als sector onze autoriteit herwinnen op ons eigen vakgebied: ons domein.

Tijdens de Dutch Designweek vorig jaar kreeg ik opeens een inzicht. Ik nam deel aan de workshop Chickenlab waar kunstenaars en pluimveehouders bij elkaar kwamen om na te denken over de toekomst van de pluimveehouderij.

Opeens zag ik het, wij pluimveehouders weten helemaal niet wat duurzaamheid is, hebben geen verstand van de markt en hebben zeker geen idee van dierenwelzijn! Dat is tenminste het idee dat je krijgt als je buitenstaanders over onze sector hoort praten. En er wordt wat afgepraat over onze sector.

Keuze genoeg

Een nieuw inzicht geeft voor mij direct aanleiding tot denken en daden. Wij en veel van onze collegas werken nu al dagelijks aan verbeteringen van de leefomstandigheden voor de dieren en de omgeving en proberen daarbij een zo goed mogelijk rendement te realiseren.

We beleveren daarmee de markt met concepten die meer of minder marktaandeel hebben. Maar dat is kennelijk niet genoeg: er moet nog iets bij! Maar wat? Volgens mij is er keuze genoeg. Ook voor de vegetaris want die kiezen voor de vegetarische slager.

Externe deskundigheid

Wat is er de afgelopen tijd veel georganiseerd om over de sector te praten! Heftige discussies over de markt voor duurzame voeding. Allemaal over de rug van de pluimhouders. Alle, vooral externe deskundigheid werd uit de kast gehaald.

Raar eigenlijk h dat iedereen denkt te weten wat wij als pluimveehouders moeten doen. Alsof wij als sector geen gevoel met de markt kunnen hebben. Maar is dat eigenlijk wel zo? Ik denk dat we heel goed weten wat de consumenten willen.

Consumenten willen in vrijheid kunnen kiezen voor producten die tegemoet komen aan hun behoefte van dat moment. Dat is dus niet altijd hetzelfde. Soms wil je als consument indruk maken met een exclusief lekker biologisch kippetje en de dag daarop moet voor het hele gezin weer gewoon betaalbaar, lekker, gemakkelijk en gezond eten op tafel komen.

Autoriteit herwinnen

Wij als pluimveehouderijsector spelen daar volgens mij goed op in, door steeds meer keuze op het winkelschap te bieden. Gewone kip, een, twee of drie sterren, biologisch: prima voor elk wat wils. Het hoeft elkaar niet te bijten! De problemen ontstaan pas als iedereen zich ermee gaat bemoeien.

Het wordt tijd dat we als sector onze autoriteit herwinnen op ons eigen vakgebied: ons domein. Door onze kennis en vakmanschap. Door te blijven reageren op de maatschappelijke wensen in de context van de gedifferentieerde marktvraag en goed te blijven communiceren over wat we doen, met wie, waar en waarom we dat doen. Iedere ondernemer op zijn eigen manier.

Alleen dan kunnen overheden, kartels en NGOs weer op hun eigen rol oppakken en de sector en ondernemers faciliteren in het realiseren van gezamenlijke ambities. Niet door te dwingen, maar door samen te werken. Want wij willen kipproducten maken in de juiste balans tussen mens, dier en omgeving. Met als missie Lekker eten voor iedereen!

Foto van Marcel Kuijpers
Tekst: Marcel Kuijpers

Pluimveehouder Marcel Kuijpers is samen met zijn broer Cor en zijn neven Jan en Joris eigenaar van Kuijpers Kip. Ze houden vleeskuikens en vleeskuikenouderdieren. Kuijpers Kip is één van de initiatiefnemers van het Nieuw Gemengd Bedrijf in het Noord-Limburgse Grubbenvorst. Zij willen binnen dat bedrijf een vermeerderingsbedrijf, 960.000 vleeskuikens en een pluimveeslachterij realiseren. Binnen het Nieuw Gemengd Bedrijf willen meerdere bedrijven gaan samenwerken om de reststromen via een bio-massacentrale te verwerken tot waardevolle producten.

Beeld: Marcel Kuijpers

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top