Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieVideo: 'Traceerbaar ei Albert Heijn mooie eerste stap naar transparantie'

Video: 'Traceerbaar ei Albert Heijn mooie eerste stap naar transparantie'

Via de site www.check-je-ei.nl kunnen klanten van Albert Heijn vanaf vrijdag 19 oktober zien van welk leghennenbedrijf hun ei afkomstig is. „Wat is er mooier dan aan de consument laten zien waar de eieren vandaan komen? Ik laat met plezier alle klanten van Albert Heijn zien door welke kippen hun eieren worden gelegd. Dit is een mooie eerste stap naar transparantie”, reageert leghennenhouder Roy Tomesen.

Alle eieren van Albert Heijn hebben vanaf maandag 22 oktober minimaal het 1 ster Beter Leven Keurmerk. Marit van Egmond, commercieel directeur van Albert Heijn, is blij met deze stap. Samen met onze pluimveehouders werken we aan kwaliteit, smaak, duurzaamheid, innovatie en het verbeteren van de keten. Zo kunnen we onze klant precies vertellen welke kippen hun eitje hebben gelegd en welke boer er voor de dieren heeft gezorgd. Onze eieren zijn volledig traceerbaar en hebben een THT-code op het ei. Dit doen wij omdat we meer grip willen hebben op dierenwelzijn en milieu.

Ook de Dierenbescherming hecht veel waarde aan transparantie. Het wordt zo voor consumenten steeds duidelijker in hoeverre rekening is gehouden met dierenwelzijn. Dat de eieren van het Albert Heijn-merk dan minimaal n ster van ons Beter Leven keurmerk dragen, juichen we uiteraard van harte toe, zegt Marijke de Jong-Timmerman, programma manager van het Beter Leven keurmerk bij de Dierenbescherming.

Traceerbaar ei

Via de site www.check-je-ei.nl kunnen klanten van Albert Heijn zien van welk leghennenbedrijf het ei afkomstig is. Leghennenhouder Roy Tomesen vindt dit dus een mooie eerste stap naar transparantie. Nederlandse leghennenhouders produceren geweldige producten. We vergeten dit alleen nog wel eens te vertellen, zei hij vrijdag 19 oktober op een bijeenkomst van Albert Heijn in Culemborg (GD).

Blockchaintechnologie

Een volgende stap is dat Albert Heijn vanaf eind november met de blockchaintechnologie de productieketen van de Albert Heijn eigen merk eieren inzichtelijk maakt. Door de code in te tikken op www.check-je-ei.nl zie je wat de legdatum is van het ei en welke route het ei heeft afgelegd tot het op je bord ligt. Met deze volledige traceerbaarheid wordt de volgende stap gezet in transparantie voor consumenten.

In alle Albert Heijn-winkels is het hele eierschap vernieuwd. Klanten krijgen uitleg over de betekenis van de verschillende sterren van het Beter Leven Keurmerk. Op www.check-je-ei.nl vinden mensen allerlei informatie van ei tot Z.

Video

Met deze video maakt Albert Heijn bekend dat hun eieren vanaf nu volledig traceerbaar zijn:

Albert Heijn | Van Ei tot Z
Albert Heijn | Van Ei tot Z
YouTube toestemming
Het bekijken van deze video kan ertoe leiden dat cookies worden geplaatst door de aanbieder van deze video. Momenteel zijn jouw voorkeuren zo ingesteld dat je geen toestemming hebt gegeven om deze cookies te plaatsen, daarom kan je de inhoud niet bekijken. Wil je dat toch? Klik dan op de onderstaande knop om alsnog toestemming te geven.
Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Albert Heijn

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top