Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieLTO Nederland start campagne #watkrijgtdeboer

LTO Nederland start campagne #watkrijgtdeboer

LTO Nederland wil meer aandacht voor de inkomenspositie van boeren en tuinders en start de online-campagne #watkrijgtdeboer. Aan de hand van voorbeelden van consumentenprijzen en boerenprijzen laat de belangenbehartiger de scheve situatie zien waar veel c
LTO Nederland wil meer aandacht voor de inkomenspositie van boeren en tuinders en start de online-campagne #watkrijgtdeboer. Aan de hand van voorbeelden van consumentenprijzen en boerenprijzen laat de belangenbehartiger de scheve situatie zien waar veel consumenten geen weet van hebben. Leghennenhouders ontvangen voor 10 middelgrote scharreleieren 0,80 euro, terwijl de consument daarvoor 2,24 euro afrekent.
LTO Nederland wil meer aandacht voor de inkomenspositie van boeren en tuinders en start de online-campagne #watkrijgtdeboer. Aan de hand van voorbeelden van consumentenprijzen en boerenprijzen laat de belangenbehartiger de scheve situatie zien waar veel consumenten geen weet van hebben.

LTO Nederland wil meer aandacht voor de inkomenspositie van boeren en tuinders. Daarom start de belangenbehartiger een gerichte campagne #watkrijgtdeboer waarbij zij inzichtelijk maakt hoe weinig van wat de consument betaalt naar de boer en tuinder gaat. LTO laat, aan de hand van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek en de Universiteit Wageningen, zien welk deel van de supermarktprijs uiteindelijk terechtkomt bij boer of tuinder.

In het geval van een pak melk van 0,90 euro is dit zon 0,33 euro. Een aardappelteler ontvangt van een kilo aardappelen die in de supermarkt 1,30 euro kost, gemiddeld 0,14 euro. Leghennenhouders ontvangen voor 10 middelgrote scharreleieren 0,80 euro, terwijl de consument daarvoor 2,24 euro afrekent.

Scheve situatie

LTO Nederland wil met de online campagne #watkrijgtdeboer aandacht voor deze scheve situatie waarvan veel consumenten geen weet hebben. Het inkomen van boeren en tuinders staat al jaren onder druk terwijl de kostprijs oploopt.

De consument wil niet alleen voedsel dat er mooi uit ziet en kwaliteit hoogwaardig is, maar is ook steeds meer geteresseerd in de wijze waarop voedsel is geproduceerd. Duurzaamheid en diervriendelijkheid staan hierbij voorop. Boeren en tuinders kunnen hier aan voldoen, maar daar horen investeringen bij die de kostprijs verhogen. Deze extra kosten krijgen boeren en tuinders nu (nog) niet terugverdiend in de keten. Hoe dit komt, maakt deze campagne inzichtelijk.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Susan Rexwinkel

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top