Pluimveeweb.nl logo
  • Nieuws
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf

  • Menu

'Het gaat om wát je maakt, niet alleen hóe je het maakt!'

Peter van Kruisdijk van Kokreateur.
Peter van Kruisdijk van Kokreateur.
Pluimveehouders investeren tonnen in hun bedrijf als het gaat om systemen voor diervriendelijke huisvesting of luchtwassers. “Maar al dat geld dat wordt gestoken in dierenwelzijn en milieu, verdampt zodra het eindproduct naar de markt gaat”, zegt Peter van Kruijsdijk van Kokreateur. Zijn missie: pluimveehouders ervan overtuigen dat het niet alleen gaat om hóe je iets maakt, maar ook wát je maakt. “Zorg dat je die geïnvesteerde waarde bij je product houdt.”

Van Kruijsdijk is gepassioneerd als het gaat over voedsel met name dierlijke eiwitten en waardecreatie. Hij komt uit de vleeswarenindustrie en richt zich sinds 2000 met zijn eigen onderneming Kokreateur op vlees- en eiproducten met een verhaal voor de foodservice industrie. De onderneming uit Wolvega levert bijvoorbeeld vleeswaren die speciaal ontwikkeld zijn voor de verkoop van vers belegde broodjes aan de consument.

Als Peter van Kruijsdijk rondkijkt in de pluimveesector, ziet hij hoe er op de boerderij ontzettend veel wordt gevesteerd in diervriendelijke houderijsystemen en het milieu. Denk aan fijnstofreductie, luchtwassers, scharrelsystemen met uitloop. Alleen: die waarde wordt niet vertaald naar de markt, stelt hij. Zodra het product wordt geleverd, verdampt de opgebouwde waarde. Wellicht is het niet nodig dat je meer waarde crert. Waar het om draait, is: hoe houd je reeds gecrerde waarde bij je product??

Kloof tussen keten en consument

Dat vergt dus een volledig andere benadering van begrippen als markt, product, keten en concept. Van Kruijsdijk: Er zijn talloze kipconcepten, maar het enige wat bij de consument blijft hangen is 'Beter Leven' en 'langzaam groeiend'. Terwijl er zo veel mr in zit! Boeren klagen dat het ketenconcept te weinig oplevert, maar dat is ook niet gek, als je de consument uit het oog verliest Er zit zn enorme kloof tussen de keten en de consument! Ik heb tijdens de vorige editie op de VIV rondgelopen het wrd 'consument' valt daar niet eens!

'Het gaat toch om het product'

Wat er volgens Van Kruijsdijk moet gebeuren, is dat er veel meer nadruk moet worden gelegd op w boeren maken, in plaats van h ze het maken, of waarm ze het maken. Het gaat toch uiteindelijk om het product, om wat je maakt. Er wordt nog te weinig geprobeerd om dat goed naar de markt te brengen, zegt hij.

Een aantal ondernemers pakt het overigens wel goed op, volgens Van Kruijsdijk. Hij wijst onder meer op de mensen achter het Rondeel Ei, Oma's Kip, Veldhoeve Kip, De Kloeke Kip en de Kip van Tante Door. Een goed voorbeeld is ook de manier waarop de tomaten van Tasty Tom worden vermarkt. Maar het is maar een select groepje pluimveehouders dat op die manier bezig is. Voor die categorie is Kip van Oranje uitermate nuttig, volgens Van Kruijsdijk: Je hebt een platform nodig voor boeren die dat snappen en durven.

Vleeswaren van Rondeel-hennen

Kokreateur zit op dezelfde lijn. Van Kruijsdijks bedrijf verwerkt bijvoorbeeld de uitgelegde Rondeel-hennen in vleeswaren. Sinds 2013 krijg je als je met KLM vliegt, kippenvleeswaren en eieren van Rondeel. Dit wordt duidelijk uitgelegd op de verpakking zodat je als consument weet wat je eet.

Ei als alternatief voor vlees

De jongste missie van Kokreateur is het ei voor het voetlicht brengen als hoogwaardige bron van dierlijk eiwit, als alternatief voor vlees. Het ei is de meest duurzame eiwitbron. Qua CO2-footprint kan een ei zich fantastisch meten met bijvoorbeeld vegaburgers op basis van linzen. De nutritionele waarde is vergelijkbaar met die van vlees, en je hoeft er geen dier voor te slachten, jubelt Van Kruijsdijk. Dat gaan we op de VIV laten zien en proeven.

Wat hij ook wil benadrukken: De pluimveesector moet weer trs worden op haar product. Kijk naar FrieslandCampina, die doet dat heel goed. Het gaat om w je maakt maar ook om hoe je het verkoopt!

Kijk voor meer informatie op de site van Kokreateur in Wolvega.

Foto van Gineke Mons
Tekst: Gineke Mons

Gineke Mons (1970) groeide op op een biologisch melkveebedrijf in Gelderland. Na haar studie journalistiek werkte ze 13 jaar bij het Agrarisch Dagblad. Sinds 2008 is ze freelance (landbouw)journalist, met het accent op veehouderij en diergezondheid.

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top