Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieColumn: Zelfverdediging

Column: Zelfverdediging

Normaal kom ik in mijn columns op voor de belangen van onze sector. Met sector bedoel ik dan het complex van bedrijven dat actief is in en om de veehouderij. Dus veehouders en hun afnemers en de leveranciers. Ten slotte zijn we allemaal gebaat bij een gezonde sector. Een duurzame sector die gewaardeerd wordt door de maatschappij en waarin iedereen een eerlijke boterham kan verdienen.

Als voerproducent ben ik wel wat gewend als het om beledigingen gaat. Gifmenger, voermaffia, geldwolven, rommelaars. Allemaal termen die regelmatig gebruikt zijn in de laatste jaren. Door onze klassieke tegenstanders (de linkse media en actiegroepen), en intern (bijvoorbeeld door boeren of de agrarische media). In dat laatste geval doet het natuurlijk mr pijn.

Handelaar in grondstoffen

Op Pluimveeweb.nl las ik onlangs een artikel over gastspreker Bert Vogel. Hij stelde dat voerfabrieken niet meer zijn dan handelaren in grondstoffen. Hierdoor voel ik de noodzaak om toch even voor mezelf en mijn andere voercollegas op te komen. Uiteraard is er (gelukkig) verschil tussen voerbedrijven, maar grondstofhandel is toch echt niet onze enige taak. Inkoop van grondstoffen is belangrijk voor beheersen van de kostprijs, garanderen van beschikbaarheid van voer en waarborgen van de voerkwaliteit. Maar dat is slechts een onderdeel van het voerbedrijf. De grondstoffen moeten ook nog in de juiste verhouding worden gemengd (en eventueel geperst) en netjes op tijd conform bestelling bij de klant worden bezorgd.

Dat alles moet GMP+ en Secure Feed-waardig en volgens de letter van de wet gebeuren. Envoordat we erhaupt toekomen aan het mengen van het voer, moet worden uitgevonden wat het beste recept is en welk voer het beste past bij de boer en zijn dieren. Dat klinkt simpel maar door de continue verandering van boerenbedrijven, genetica, grondstoffen (prijzen en beschikbaarheid), wetgeving, ziektedruk, enzovoorts staat dat nooit stil.

Gewone buitengewoon goed

Naast deze basisvoorwaarden voor een goed mengvoerbedrijf - het succes zit m in het gewone buitengewoon goed te doen - is er nog mr. De voerindustrie investeert al jaren fors in voeronderzoek ter verbetering van de resultaten in de stal. Een deel van het onderzoek is collectief (vroeger door het Productschap en nu door de Vereniging Diervoederonderzoek Nederland) en gericht op het belang van de boer: transparantie door een Centrale Veevoedertabel CVB. Nog meer onderzoek vindt plaats in de mengvoerbedrijven zelf. Uiteraard met het doel om onderscheidend te zijn en klanten binnen te halen of te binden. Daarmee wordt geld verdiend, maar het is natuurlijk ook in het belang van de sector. De resultaten zoals we die in Nederland halen, spreken voor zich. Een deel van de resultaten is van zeer groot belang voor het behoud van de veehouderij in Nederland, zoals het verlagen van de fosfaatgehaltes in mest en het verlagen van de gehaltes aan zink en koper in varkensvoer. Dat lukt alleen maar als we het samen doen.

Nu snap ik heel goed dat goed inkopen een belangrijke kwaliteit is voor iedere ondernemer. Dat kan op vele manieren. Uiteindelijk moet het leiden tot een goed rendement van het bedrijf. Voor bijna ieder product geldt dat je daarbij een afweging maakt tussen prijs en kwaliteit. Als je een leverancier iets extras biedt (snel betalen, volle vrachten of een grote afname) is er wellicht te praten over gunstige inkoopvoorwaarden. Dat doet Bert Vogel prima. Maar ons wegzetten als slechts grondstofhandelaren? Dat doet me wel een beetje pijn.

Foto van Huub Fransen
Tekst: Huub Fransen

Huub Fransen (1971) is de vierde generatie uit een molenaarsfamilie. In het dagelijks leven is hij directeur en eigenaar van mengvoerbedrijf Fransen Gerrits. Hij heeft een gezin met drie kinderen en is woonachtig in het Brabantse Erp. Naast zijn dagelijkse werk is hij bestuurlijk actief binnen de mengvoederbranche in onder meer Nevedi. Bovendien maakt hij vanaf het begin deel uit van de stichting Varkens Vandaag. Als ondernemer is hij betrokken bij de varkenshouderij en gefascineerd door de kracht van het familiebedrijf.

Beeld: Huub Fransen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top