Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenBuitenlandKipster wil stal bouwen in Peer in Belgisch-Limburg

Kipster wil stal bouwen in Peer in Belgisch-Limburg

Kipster wil een nieuwe stal voor 24.000 leghennen bouwen in de stad Peer in de Vlaamse provincie Limburg, die aan de Nederlandse provincies Limburg en Noord-Brabant grenst. De bedoeling is dat de Kipster eieren in het voorjaar 2020 te koop zijn in Lidl supermarkten in België.

Kipster heeft onlangs een vergunningsaanvraag ingediend om de stal te bouwen. Op dinsdag 11 juni om 19 uur in Den Tichel in Wijchmaal is er een infoavond voor omwonenden, meldt de website duurzaam-ondernemen.nl.

„Dat wij de boerderij van de toekomst naar Peer kunnen halen, biedt mooie kansen. Dit project sluit trouwens perfect aan bij de andere landbouwactiviteiten in Peer”, zegt burgemeester Steven Matheï tegen de website duurzaam-ondernemen.nl. Zo denkt ook plaatselijk bestuurder van landbouw Dirk Colaers erover. „De Peerse landbouw in één zin beschrijven is niet eenvoudig. Alvast uniek voor Limburg is het feit dat in Peer vrijwel alle sectoren aanwezig zijn. Wie in Peer alle landbouwbedrijven in kaart zou brengen, krijgt dus een mooi beeld van de vele mogelijkheden die landbouw biedt. Het project van Kipster is een nieuw initiatief in de al zo rijk aanwezige sector.”

Transparantie

Matheï: „Het toegankelijke bedrijf past ook mooi in de educatieve rol die de landbouwsector al heel wat jaren speelt. De locatie van het project, vlakbij het toeristische fietsroutenetwerk, is ideaal om de komende jaren heel veel toeristen te ontvangen. Bovendien is het principe van de korte keten waarbij alle eieren naar één Belgische afnemer gaan een absolute meerwaarde. Op 11 juni stellen wij het project samen met de initiatiefnemers van Kipster voor aan de omwonenden en alle andere geïnteresseerden.”

De boerderij, die voorzien is in de Bovenstestraat in Wijchmaal, is met veel glas letterlijk transparant, en bezoekers zijn altijd welkom. Er is plek voor 24.000 leghennen. Een zonnedak levert elektriciteit voor ongeveer 200 huishoudens, de eieren zijn CO2-neutraal, en de haantjes worden niet vernietigd zodra ze uit het ei kruipen maar groeien op voor consumptie. Ook aan de directe omgeving is bij het ontwerp van deze boerderij gedacht, want met speciale filters wordt het fijn stof dat kippenboerderijen uitstoten bijna volledig opgevangen.

Exclusief bij Lidl

De eieren zijn voor de lokale Belgische markt. Vanaf het voorjaar in 2020 zijn ze exclusief verkrijgbaar bij Lidl. Isabelle Colbrandt, woordvoerder Lidl: „Lokaal geproduceerde producten met een minimale belasting voor het milieu, een correcte beloning voor de boer en een scherpe prijs voor de klant vinden we belangrijk. Door Kipster naar België te halen zetten we een stap richting onze ambitieuze SBTi doelstellingen om van Lidl een topretailer te maken in duurzaamheid. Kipster is opnieuw een heel mooi voorbeeld dat duurzaam niet duur hoeft te zijn.”

Belgische producten

Lidl zet de laatste jaren sterk in op Belgische producten in de rekken. De supermarktketen heeft zich sinds 2015 tot doel gesteld om elk jaar 10 procent meer lokale Belgische producten te verkopen. „Meer dan de helft van onze producten zijn nu al Belgisch. Lidl trekt ook bijna nooit nog naar de veiling om groenten en fruit aan te kopen. Dat heeft ook een positieve impact op de prijs die de boer krijgt, want we betalen steevast meer dan de productiekost. Door rechtstreeks af te nemen bij de lokale landbouwers kan Lidl een langetermijnrelatie met hen uitbouwen”, zegt de woordvoerder van Lidl tegen duurzaam-ondernemen.nl.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Bram Teeuwsen

Bron: duurzaam-ondernemen.nl

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top