Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieKuijpers Kip: 'Dataverkoop vormt extra verdienmodel'

Kuijpers Kip: 'Dataverkoop vormt extra verdienmodel'

Jan Kuijpers: "Naast de verkoop van de vleeskuikens vormt ook de verkoop van de data voor Kuijpers Kip een verdienmodel."
Jan Kuijpers: "Naast de verkoop van de vleeskuikens vormt ook de verkoop van de data voor Kuijpers Kip een verdienmodel." Beeld: Guus Queisen
Naast de verkoop van de vleeskuikens vormt ook de verkoop van de diverse data uit het bedrijfsproces voor Kuijpers Kip uit Grubbenvorst een verdienmodel. Bedrijven zoals Vitelia, Philips Lighting, Inno+ en Vencomatic hebben bij Kuijpers een abonnement afgesloten voor de levering van data.

„Een van de essentiële zaken voor een toekomstgericht bedrijf is het verzamelen van zo veel mogelijk data.” Dat stelt Jan Kuijpers van Kuijpers Kip uit Grubbenvorst tijden het jaarcongres van de LLTB donderdag 21 november in Roermond. Kuijpers verzamelt dan ook alle mogelijke informatie uit het hele bedrijfsproces. Bijvoorbeeld alle mogelijke informatie van de leveranciers, de kuikens die ze leveren, verschillen tussen zomer- en winterkoppels etcetera. En vervolgens gebruikt Kuijpers deze data om hun bedrijf steeds verder te finetunen.

Verdienmodel

Kuijpers gebruikt deze data niet alleen voor het bijsturen van de eigen bedrijfsvoering. Ze vormen ook een extra verdienmodel. Bedrijven als Vitelia, Philips Lighting, Inno+ en Vencomatic hebben bij Kuijpers een abonnement afgesloten voor het kopen van data uit hun stallen. Jan Kuijpers: „Wij verzamelen data. Slaan deze op en vervolgens kunnen anderen deze data kopen.” Het bijkomend voordeel van het op deze interactieve wijze omgaan met dergelijke bedrijven is dat dit innovaties versnelt en levendig maakt”, aldus Kuijpers.

Opbouw blockchain

Kuijpers Kip maakt steeds nieuwe stappen met hun datavoorziening. Zo werkt het familiebedrijf momenteel aan de opbouw van een blockchain. Een blockchain (Nederlands: blokketen) is een systeem dat gebruikt kan worden om tal van gegevens in blokken vast te leggen. Het bijzondere aan de blockchain is dat dit mogelijk is zonder centrale autoriteit waardoor het vervalsen van de vastgelegde gegevens niet mogelijk is. Jan Kuijpers: „Zo ligt alles vast. Van kuiken uit ei tot en met de kipfilet in het winkelschap.”

Winnaar Ondernemersprijs

Ondernemers Cor Kuijpers, Marcel Kuijpers, Gertjan Vullings en Martin Houben van het Nieuw Gemengd Bedrijf (NGB) zijn de winnaar geworden van de Ondernemersprijs Horst aan de Maas 2019. De prijs werd donderdagavond 21 november door burgemeester Ryan Palmen uitgereikt in de Mérthal.

Het Nieuw Gemengd Bedrijf in Grubbenvorst (LB) heeft volgens de jury van de Ondernemersprijs een unieke samenwerking waarbij duurzaamheid en innovatie hoog in het vaandel staat. „Dit biedt zowel voordelen voor mens als dier. Zo zijn er meerdere schakels van de keten samengevoegd in het NGB waardoor er minder transport nodig is", aldus de jury.

Foto van Guus Queisen
Tekst: Guus Queisen

Opgegroeid op een gemengd agrarisch bedrijf op een typisch Zuid-Limburgse carréboerderij. Na een financieel/economische opleiding en diverse functies sinds 1985 in deeltijd en sinds 1996 fulltime op freelance basis actief in de landbouwjournalistiek. Volg kritisch alle ontwikkelingen die (in-)direct aan de agrarische sector gerelateerd zijn. Bij Agrio werkzaam voor zowel de papieren als de digitale uitgaven van: Stal en Akker, Pigbusiness, Melkvee en Akkerwijzer.

Beeld: Guus Queisen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top