Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieDuitse leghennenhouder krijgt cent extra van discounter Netto

Duitse leghennenhouder krijgt cent extra van discounter Netto

Op de eierdoosjes van de Duitse Netto supermarkten prijkt ' ein Herz für Erzeuger'. De 10 cent extra zijn voor de boer.
Op de eierdoosjes van de Duitse Netto supermarkten prijkt ' ein Herz für Erzeuger'. De 10 cent extra zijn voor de boer. Beeld: Guus Queisen
De Duitse discount supermarktketen Netto geeft Duitse scharrelleghennenhouders één cent extra per ei dat onder hun huismerk wordt verkocht. Bij een doosje van 10 stuks is dat 10 cent. Ook andere producten van agrariërs kunnen op een bonus van 10 cent rekenen. Netto zegt op deze wijze boeren en kleine producenten te willen ondersteunen.

Op diverse producten uit haar eigen assortiment prijkt in de de Netto supermarkten het label: ‘ein Herz für Erzeuger’. Van elk product dat hiervan wordt verkocht beurt de producent 10 cent extra. Deze toeslag gaat in zijn geheel, zonder kostenaftrek, naar de betreffende producenten. Externe juristen controleren of dit geld ook daadwerkelijk op de juiste plaats terecht komt.

Van één doosje met tien scharreleieren krijgt de leghennenhouder per saldo een bonus van 1 cent per ei. Naast eieren is deze bonus ook van toepassing op aardappelen, enkele vleeswaren, appelen, melk en kaas. Netto onderstreept dat Duitsland een mooi land is omdat de boeren niet alleen producten telen en arbeidsplekken creëren, maar ook omdat ze het landschap onderhouden. Met het label ‘ein Herz für Erzeuger’ wil Netto de boeren en kleinere producenten in Duitsland ondersteunen en daarnaast zorgen voor een betere band met haar leveranciers.

Transparant

Netto heeft diverse voorwaarden opgezet waaraan een leverancier uit dit programma moet voldoen. Regelmatige controles van de aangesloten bedrijven moeten het label geloofwaardig maken. De bedoeling is dat de betrokken boeren de zo verkregen extra gelden investeren in nieuwe technieken, stimuleren van de biodiversiteit en/of verbetering van het dierenwelzijn. In 2018 werd via deze weg in totaal ruim 3 miljoen euro aan de producenten uitgekeerd. De discounter Netto is een dochter van de Edeka groep. Met ruim 4.500 vestigingen is het na Lidl en Aldi de derde discounter van Duitsland.

Foto van Guus Queisen
Tekst: Guus Queisen

Opgegroeid op een gemengd agrarisch bedrijf op een typisch Zuid-Limburgse carréboerderij. Na een financieel/economische opleiding en diverse functies sinds 1985 in deeltijd en sinds 1996 fulltime op freelance basis actief in de landbouwjournalistiek. Volg kritisch alle ontwikkelingen die (in-)direct aan de agrarische sector gerelateerd zijn. Bij Agrio werkzaam voor zowel de papieren als de digitale uitgaven van: Stal en Akker, Pigbusiness, Melkvee en Akkerwijzer.

Beeld: Guus Queisen

Bronnen: Eigen nieuwsgaring, Netto

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top