Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieMarkt eierenJumbo introduceert eieren zonder eendagshaantjes

Jumbo introduceert eieren zonder eendagshaantjes

De eieren - die te herkennen zijn aan het Respeggt logo - zijn vanaf eind maart 2020 verkrijgbaar bij alle Jumbo supermarkten.
De eieren - die te herkennen zijn aan het Respeggt logo - zijn vanaf eind maart 2020 verkrijgbaar bij alle Jumbo supermarkten.
Jumbo introduceert als eerste supermarkt in Nederland eieren zonder eendagshaantjes. De eieren - die te herkennen zijn aan het Respeggt logo - zijn vanaf eind maart 2020 verkrijgbaar bij alle Jumbo supermarkten.

Jumbo gaat hiervoor samenwerken met Respeggt, een bedrijf dat 'eieren zonder kuikendoden' garandeert. Met een geavanceerde techniek kan Respeggt zien of er een haantje of een hennetje in het broedei zit. Deze techniek betekent mogelijk het einde van de eendagshaantjes. Jumbo is de eerste Nederlandse supermarktketen die Respeggt eieren introduceert en zet hiermee een stap vooruit in dierenwelzijn binnen de eierketen. De eieren - die te herkennen zijn aan het Respeggt logo - zijn vanaf eind maart 2020 verkrijgbaar bij alle Jumbo supermarkten. Ze zijn duidelijk herkenbaar aan het Respeggt logo op de verpakking en een stempel op de eieren zelf. Jumbo start met de 6 stuks vrije uitloop eieren en later volgen ook de biologische eieren onder het Jumbo Huismerk.

Jaarlijks worden er in Nederland zo’n 40 miljoen haantjes gedood, vlak nadat ze uit het ei zijn gekomen. Dit gebeurt omdat haantjes geen rol hebben in de eierketen: ze kunnen immers zelf geen eieren leggen en ze zijn minder geschikt voor de vleesproductie. Met behulp van een innovatieve techniek - ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf HatchTech - kun je al in het broedei zien of het een hennetje of een haantje wordt. Het broedproces bij haantjes wordt afgebroken waardoor ze niet onnodig geboren en vervolgens gedood worden. Alléén broedeieren met een leghen erin worden verder uitgebroed. Deze hen legt daarna de eieren die voor consumptie zijn bedoeld en dus in het supermarktschap liggen.

'Doorbraak in pluimveesector'

„Dierenwelzijn staat bij Jumbo hoog op de agenda en we zijn continu op zoek naar mogelijkheden om dit verder te verbeteren,” vertelt Olaf de Boer, directeur Commercie bij Jumbo. „Veel mensen weten niet dat er in de eierketen zo veel haantjes worden gedood. De methode van Respeggt biedt een oplossing voor dit probleem en betekent echt een doorbraak voor de pluimveesector. We zijn blij dat we de eieren van Respeggt in Nederland kunnen gaan aanbieden, om zo onnodig dierenleed te voorkomen.”

Co’tje Admiraal, algemeen directeur/bestuurder van de Dierenbescherming is enthousiast dat deze innovatieve methodiek nu in de praktijk wordt toegepast. „Het voortijdig kunnen signaleren van de sekse van een broedei is een unieke stap richting een beter dierenwelzijn. De Dierenbescherming heeft het altijd als zeer pijnlijk ervaren dat haantjes direct gedood worden als ze ter wereld komen. Wij juichen het dan ook van harte toe dat Jumbo - in aanvulling op het Beter Leven keurmerk op alle eieren - deze oplossing beschikbaar maakt. We hopen dat andere retailers het voorbeeld volgen.”

De methode

Bij de Respeggt methode wordt vóór de geboorte van de legkip al onderzocht of het een haantje of een hennetje wordt . Het zijn dus alleen de broedeieren die worden getest en dit werkt als volgt: na ongeveer 9 dagen broeden haalt een fijne laserstraal een heel klein druppeltje vloeistof uit het broedei, zonder het ei te beschadigen. Dit druppeltje wordt vervolgens met een markeervloeistof getest.

De kleur van de markeervloeistof geeft aan of het geslacht mannelijk of vrouwelijk is. Als blijkt dat het een haantje wordt, wordt het broedproces afgebroken en het ei verwerkt tot waardevol dierenvoer. Dit voorkomt dat het haantje wordt geboren en vervolgens wordt gedood. De vrouwelijke broedeieren worden wel uitgebroed. Dit zijn de kippen die de eieren leggen die in de winkel komen te liggen.

Over Respeggt GmbH

Respeggt is een Duits-Nederlands bedrijf dat zich inzet om het probleem van het doden ééndagshaantjes in de eierproductie op te lossen. Hiervoor past Respeggt geslachtsbepaling in het broedei toe, waarmee kuikendoden voorkomen kan worden. De techniek is ontwikkeld door HatchTech, een innovatief bedrijf uit Veenendaal. Respeggt past de techniek toe en controleert de keten, zodat de garantie 'zonder kuikendoden' kan worden afgegeven. De techniek wordt aangeboden als dienst, zodat kuikenbroederijen niet hoeven te investeren in dure techniek en de eiersector zo snel mogelijk bevrijd kan worden van kuikendoden.

Aan de hand van een blockchain gebaseerd traceability systeem controleert Respeggt de keten. Respeggt voorziet consumptie-eieren van een stempel als garantie op consumptie-eieren 'zonder kuikendoden'. Respeggt stelt zich op als een open platform dat beschikbaar is voor alle genetica, broederijen, pluimveebedrijven en eierhandelaren en retailers. Voor meer informatie zie www.respeggt.com

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Jumbo

Bron: Jumbo

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top