Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieAfzetDagverse boerderijproducten met slimme ICT ‘van de boer op het bord’

Dagverse boerderijproducten met slimme ICT ‘van de boer op het bord’

De onbemande winkel, met een hippe automatenwand, biedt dagverse boerderijproducten direct in de winkelstraat. Via een slim en eenvoudig touchscreen bedienen klanten zichzelf. Er is keuze uit verschillende producten zoals eieren, fruit, kaas en zuivel, rechtstreeks van de boerderij. Het innovatieve concept is bedacht door de boeren Gertjan van Dam en Sven Wiggelo, die hiermee laten zien hoe gezonde producten dankzij slimme ICT-technieken snel ‘van de boer op het bord’ terechtkomen.

In samenwerking met ICT Campus ontwikkelden Gertjan van Dam en Sven Wiggelo de innovatieve automatenwand. Op 14 maart opent Appeltje-Eitje haar deuren in Veenendaal, Passage 21.

De komst van deze winkel is een verrijking voor inwoners van Veenendaal en zelfs trendsettend, omdat het concept de voedselketen zo kort mogelijk maakt. Sven: „We vinden het belangrijk dat mensen weten waar de producten vandaan komen, namelijk rechtstreeks van onze eigen boerderijen in de omgeving. Tegelijk is het concept voor de consument een nieuwe winkelervaring: via een handig touchscreen zijn de producten in een handomdraai te vinden en loop je na snelle betaling zo de winkel weer uit.” Gertjan: „Door automaten in het centrum te plaatsen kunnen klanten onze boerderijproducten gemakkelijk kopen voor een eerlijke en toch aantrekkelijke prijs.”

Zelfbediening
Appeltje-Eitje is volledig ingericht op zelfbediening. Via het digitale menu maken de klanten een productkeuze, vervolgens betalen ze via de PIN en worden vakjes waar de producten in liggen automatisch geopend. In samenwerking met ICT Campus wordt er door middel van een data-analyse gekeken naar een efficiëntere bevoorrading van de winkels. Bart van de Beek van ICT Campus: „We helpen Appeltje-Eitje met de toegang tot nieuwe technologische innovaties en kennis over data-analyse, zodat de logistiek, het assortiment en de voorspelling van verkopen geoptimaliseerd kunnen worden.” Gertjan vult aan: „Alle extra kennis helpt ons bedrijf sneller te groeien. Nu we steeds meer locaties krijgen moeten wij ook slimmer omgaan met alle technische mogelijkheden en data die beschikbaar zijn.”

Opening Veenendaal
Na het succes in Beuningen, Nijmegen en Wijchen opent Appeltje-Eitje op 14 maart haar deuren in Veenendaal. ICT Campus is bijzonder blij met de bijdrage die ze aan dit concept kunnen leveren en de komst van het concept naar Veenendaal. ICT Campus stimuleert de inzet van techniek voor de uitdagingen op het gebied van voeding en gezondheid. Appeltje-Eitje is een uitstekend voorbeeld van deze ambitie, want hier maakt techniek het voor de boeren mogelijk om de keten aanzienlijk te verkorten. In het pand tegenover Appeltje-Eitje start donderdag 12 maart ook een driedaagse bootcamp, waar 40 mbo en hbo ICT-studenten met behulp van data-analyses gaan onderzoeken hoe de bevoorrading van de winkels efficiënter kan.

Foto van Monique van Loon
Tekst: Monique van Loon

Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.

Beeld: ICT Campus

Bron: ICT Campus

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top