Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieAfzet'Ideale tijd om eieren te promoten'

'Ideale tijd om eieren te promoten'

De vraag naar eieren is groot tijdens de coronacrisis. Lege winkelschappen, beperking van het aantal doosjes eieren per klant, eierhandelaren die vaak de eieren ophalen en gestegen huisverkoop. „Mensen blijven thuis, eten tussen de middag thuis een eitje, bakken meer en fietsen naar de boerderijwinkel. Gebruik deze periode om de gestegen consumptie vast te houden." Dat zegt Hugo Bens, legpluimveehouder in Haps en voorzitter Stichting Blij met een Ei.
Beeld: Poultry World

Nederlanders eten ruim 202 eieren per persoon per jaar. Wereldwijd is de consumptie in veel landen veel hoger. „We zitten nu in een ideale tijd ondanks alle ellende die corona veroorzaakt, om eieren te promoten en de gestegen consumptie vast te houden”, zegt Hugo Bens.

De gemiddelde Europeaan at in 2018 211 eieren. Nederlanders eten minder eieren dan het Europees gemiddelde. Wereldwijd vertoont de consumptie van eieren grote verschillen. Koploper is Mexico met 360 eieren per inwoner per jaar, gevolgd door Japen met 333 per inwoner. Met Nederland vergelijkbare landen qua socio-economisch profiel zoals Canada, Australië, Denemarken en Duitsland, die gemiddeld 250 eieren per jaar consumeren, is er ruimte voor groei.

Eipromotie
De meeste landen met een hoge consumptie hebben een centraal promotie orgaan dat de nationale marketing coördineert, zoals British Egg Industry Council of Egg Farmers of Canada. In Columbia is de eierconsumptie de afgelopen 15 jaar 45 procent gestegen doordat Fenavi, een organisatie van de overheid, 7,75 procent heffing op elk eendagshenkuiken berekent en dat spendeert aan massa media campagnes.

„Als we als Nederlandse legpluimveehouders en periferie gezamenlijk de schouders onder de eipromotie zetten, kunnen we nog mooie vooruitgangen boeken. Daar ben ik van overtuigd. Nu is ongeveer 25 procent van de Nederlandse legpluimveehouders en opfokkers donateur van Stichting Blij met een Ei. Dat mag meer worden”, zegt Bens.

Mooie acties
In Canada concludeerden onderzoekers dat vrouwen ouder dan 25 jaar door de week met werk en gezin minder tijd vonden om ’s morgens een eitje te koken. Een op hen gerichte promotiecampagne met de suggestie om door de week de dag met een eitje te beginnen leverde een hogere consumptie op met de actie: ‘little prep with a big payoff”, een kleine voorbereiding met een groot resultaat.

De American Egg Board werkte samen met Disney om eieren onder de aandacht te brengen met de lancering van de film Incredibles in 2018, in de zomer als de eierconsumptie altijd lager is.

„Mooie campagnes waar veel geld voor nodig is. Laten we met z’n allen kijken wat in Nederland mogelijk is, om de gestegen eiconsumptie vast te houden. Samen met de mmmEggies, werken we nu veel met low budget acties die positieve effecten hebben op het imago en de consumptie van het Nederlandse ei. We hebben nu een prachtige kans, echter ons budget is (nu nog) te beperkt voor grotere acties. Samen zijn we sterk, word daarom nu lid van Blij met een Ei ”, aldus Bens.

Lees hier het artikel met marketing tips voor eieren.

Foto van Monique van Loon
Tekst: Monique van Loon

Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.

Beeld: Monique van Loon

Bron: Poultry World

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top