Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieAfzetVerdeling in vleeskuikenketen helemaal scheef

Verdeling in vleeskuikenketen helemaal scheef

„Als we de vleesprijzen in de supermarkt vergelijken met de prijs die wij ontvangen voor het kuikenvlees; dat moet er voor de vleeskuikenhouders meer in zitten. We willen tenslotte een gezonde en vitale Nederlandse vleeskuikensector overeind houden. Dat is van belang voor zowel de consument, vleeskuikenhouders en onze afnemers.’="

Dat zegt Jan Verhoijsen, voorzitter vleeskuikens LTO/NOP en vleeskuikenhouder in Asten. De huidige vleeskuikenmarkt is matig. Vanwege COVID19 is er minder vraag naar kip en worden minder kuikens opgezet terwijl er nog volop kip geïmporteerd wordt. „Als Nederlandse vleeskuikenhouders moeten we aan allerlei eisen voldoen; minder voetzoolleasies, antibioticavrij, discussie over daglicht en bezetting. Daar willen we ons graag voor inzetten. Maar er staat nauwelijks marge tegenover”, zegt Jan Verhoijsen.

Marktwerking

Prijsdalingen worden snel verwerkt in de vleeskuikenprijzen. Maar hoe zit het met prijsstijgingen? „We hebben de indruk dat de prijsstijgingen veel langzamer richting vleeskuikenhouder doorwerken. Dat is jammer; we willen tenslotte een gezonde sector in Nederland overeind houden. We werken continu op betere technische resultaten maar het effect van prijs is groot”, aldus Jan Verhoijsen.

De belangenbehartiger zoekt samen met collega’s naar een betere verdeling in de keten, in het belang van zowel de afnemers als de vleeskuikenhouder. Het werken met allerlei toeslagen geeft een vertekend beeld. Supermarkten kopen in op de basisprijs. „Moeten we dat systeem niet veranderen?” vraagt Verhoijsen zich af.

Graadmeter nodig

Pluimveehouders benaderen regelmatig belangenbehartigers met de vraag of die niets kunnen doen aan de slechte marktprijzen. „Natuurlijk proberen wij een eerlijke prijs voor de vleeskuikens te realiseren. Maar vleeskuikenhouders kunnen zelf ook iets doen. We hebben samen met LTO/NOP iStep voor vleeskuikenhouders opgezet. Maar het aantal deelnemende vleeskuikenhouders valt tegen. Dat is moeilijk te bevatten: zeker in een tijd met slechte vleeskuikenprijzen is een eerlijke en transparante vergelijking zinvol”, zegt Verhoijsen.

Waarom vergelijken niet meer vleeskuikenhouders anoniem actuele prijzen? vraagt hij zich af. „Zet je prijzen in het prijzenvergelijkingssysteem en doe er zelf, maar ook als sector, je voordeel mee. Op deze manier hebben we een instrument om prijzen te vergelijken”, adviseert de Brabantse vleeskuikenhouder.

„Alle vleeskuikenhouders mogen meedoen, ook al zijn ze geen lid van LTO/NOP of NVP. Veel vleeskuikenhouders werken voor zichzelf en daar doen onze afnemers hun voordeel mee. Deelname aan iStep is anoniem en is de manier om meer zicht te krijgen op vleeskuikenprijzen”, meent Jan Verhoijsen.

Tekst en uitleg

Het bestuur van iStep wil graag haar systeem toelichten op studieclubs of bij groepen vleeskuikenhouders. „Vanwege COVID19 zijn bijeenkomsten niet door kunnen gaan. Dat is jammer; we hebben een prachtig systeem ontwikkeld; voor en door vleeskuikenhouders. Ik zou zeggen: pak als vleeskuikenhouder zelf meer de regie en zorg dat je goed op de hoogte ben van de verschillende prijzen en waar je zelf staat. Een geringe investering van tijd, levert je veel op. Daar ben ik van overtuigd”, zegt Leo Driessen, voorzitter iStep.

Foto van Monique van Loon
Tekst: Monique van Loon

Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.

Bron: Susan Rexwinkel

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top