Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieAfzetBPV zet merk-ei BioEggie in de markt

BPV zet merk-ei BioEggie in de markt

Op de ledenvergadering van de Biologische Pluimvee Vereniging op 3 juli in Barneveld is positief gereageerd op de lancering van een categorie merk ei. Het bestuur presenteerde het sectorplan met als doel het marktaandeel van het biologische eieren in 2025 te vergroten naar 20 procent, een verdubbeling ten opzichte van 2020, en met als tweede doel een eerlijke verdeling van de toegevoegde waarde binnen de bedrijfskolom.

Het afgelopen jaar heeft de Biologische Pluimveehouders Vereniging, BPV, in opdracht van haar leden een sectorplan opgesteld. De opdracht luidde: „Kunnen we als biologische Pluimveehouders samen het biologische ei zo op de kaart zetten zodat we er structureel meer van verkopen, er meer aan overhouden en daardoor de biologische pluimveesector verder ontwikkelen op het gebied van dierwelzijn, planeetwelzijn en menselijk welzijn.”

Het bestuur presenteerde het sectorplan op de algemene leden vergadering op 3 juli. In het najaar van 2019 verruimde het bestuur de opdracht van het opzetten van een promotieplan naar het ontwikkelen van een sectorplan.

Evenwicht herstellen

Een uitgebreide marktoriëntatie gaf aan dat bekendheid van het biologische ei bij de consument veel te laag is. Meer dan 70 procent van de consumenten boven 18 jaar weet niet wat de voordelen van een biologisch ei zijn. Diegene die bewust voor biologische eieren kiezen doen dat omdat het beter is voor de kip en het milieu. Een tweede conclusie was dat er geen evenwichtige verdeling van de toegevoegde waarde is binnen de bedrijfskolom. Het rendement van de pluimveehouder staat onder druk.

Met behulp van dit sectorplan is de biologische pluimveesector in staat gezamenlijk met de andere schakels binnen de bedrijfskolom het evenwicht te herstellen.

BioEggie

De introductie van het beschermde categorie merk BioEggie is de basis voor de communicatie met de consument en creëert waarde voor het biologische ei binnen de bedrijfskolom. Het merk is internationaal inzetbaar. Middels een combinatie van push en pull inspanningen wordt de consument uitgenodigd om voor dit ei te kiezen, want BioEggie is goed voor de kip, de mens, het milieu en een eerlijke verdeling van de toegevoegde waarde in bedrijfskolom.

Voor de lancering van het merk-ei met de naam BioEggie wordt een aparte BV opgericht. BioEggie, de naam zegt het al, wordt als merk alleen voor biologische eieren gelanceerd. Het logo is opgezet, de lancering en marketing worden nu verder uitgewerkt.

Lees het achtergrondverhaal over het sectorplan en de introductie van BioEggie in vakblad Pluimveeweb van augustus. Het vakblad verschijnt donderdag 27 of vrijdag 28 augustus. Ontvangt u het vakblad Pluimveeweb nog niet? Vraag dan hier een gratis proefnummer aan. Wilt u een abonnement op vakblad Pluimveeweb? Klik dan hier.

Foto van Monique van Loon
Tekst: Monique van Loon

Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.

Beeld: BPV

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top