Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenNVP blijft belang boerderijstempelen benadrukken: 'Bewust of onbewust worden eicodes verwisseld'

NVP blijft belang boerderijstempelen benadrukken: 'Bewust of onbewust worden eicodes verwisseld'

De Nederlandse Vakbond Pluimveehouders (NVP) blijft het belang benadrukken van het stempelen van de eicodes op de boerderij zelf. Dit nadat bij supermarkt Coop scharreleieren met de eicode van een pluimveebedrijf uit Barneveld werden aangetroffen waarvan de stallen half juni afbrandden.

In de schappen lagen scharreleieren met het 3 ster Beter Leven-Keurmerk. De houdbaarheidsdatum (THT) van eieren is 28 dagen vanaf de legdatum. De eieren in de Coop hadden een houdbaarheidsdatum tot 10-08. Dat betekent dat ze circa 13 juli zijn geprint en aan de supermarkt zijn geleverd. De stal van de pluimveehouder brandde echter in juni af en sindsdien leverde de boer geen eieren meer, dat meldt Boerderij.nl.

Als dit daadwerkelijk eieren waren van de pluimveehouder in Barneveld, zouden die eigenlijk niet meer in de supermarkt mogen liggen, maar nog wel aan de eiproductenindustrie worden geleverd. „Dit incident onderschrijft nog maar eens het belang om de eieren op de boerderij zelf te stempelen”, zegt NVP-voorzitter Hennie de Haan. „Als je de eieren zonder codes aflevert dan is er natuurlijk de kans dat eicodes bewust of onbewust worden verwisseld.” De Haan heeft in haar 5,5-jarige voorzitterschap geen signalen van incidenten met (tijdelijk) niet meer in gebruik zijnde ei-codes gekregen.

Nederland betrouwbaar

Ze hoopt dat dit incident niet vaker gaat gebeuren in de toekomst. „We onderscheiden ons in Nederland door betrouwbaar te zijn in de herkomst van de eieren”, legt ze uit. „We zijn bijvoorbeeld met ons IKB-systeem ook een voorbeeld voor andere landen bij ons in de buurt. Met name hoe wij hier in Nederland herkomst- en kwaliteitsborging actief bewaken.”

Scharreleieren als Beter Leven

De Haan vindt niet dat het ongeprint leveren van eieren de prijs per se drukt. „Dat is meer het algemene sentiment en een terechte onvrede. Maar ik ben van mening dat we niet buiten de lijntjes moeten gaan kleuren.” Daarbij verwijst ze naar de Covid-19 crisis. Bij Jumbo en Albert Heijn was er toen een tekort aan Beter Leven-eieren. Beide supermarkten verkochten toen scharreleieren in doosjes van het één ster Beter Leven-keurmerk. Wel werden de stickers van de certificering toen afgeplakt.

Ze hoopt niet dat die ontwikkeling vaker gaat voorkomen. „Het is wel hypocriet dat die eieren voor 30 cent in de winkel liggen en de pluimveehouder maar 7 cent krijgt. Ik vind dan dat de boer dan ook meer betaald moet krijgen voor de eieren. Sinds 2017 wordt door supermarkten extra hoge marges op hun verkoop van eieren behaald. Daar krijgen de boeren en de tussenhandel nauwelijks iets van mee”.

Foto van Bas Lageschaar
Tekst: Bas Lageschaar

Bas Lageschaar groeide op tussen de weilanden in de Achterhoek. Daardoor had hij altijd al belangstelling voor de agrarische sector. Voor Agrio zit hij in de redactie politiek en beleid. Bas volgt het laatste (regionale) nieuws op de voet en schrijft voor de regionale websites en verschillende printuitgaven.

Beeld: Ellen Meinen Agrio Archief

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top