Pluimveeweb.nl logo
  • Nieuws
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf

  • Menu
Het Anker logo
Het AnkerOndernemenMichael en Gert Swinkels voelen zich kiplekker met Dekalb White

Michael en Gert Swinkels voelen zich kiplekker met Dekalb White

links Michael (54) en rechts Gert (54) Swinkels
links Michael (54) en rechts Gert (54) Swinkels
HELDEN - Diep in De Peel, in de agrarische gemeente Peel en Maas waar hoofdzakelijk varkenshouderijen en kassenbouw het landschap vullen, staat de kippenboerderij van Michael (54) en Gert (54) Swinkels. Een maatschap met 83.000 raskippen en jaarlijks goed voor ruim 25 miljoen eieren. Wie via het dorp Helden aan komt rijden, ziet direct de imposante 155 meter lange stal opdoemen achter het woonhuis en een uitgebloeid aspergeveld.

Als boerenzoon groeit Michael op met koeien, werkt hij enkele jaren in de varkenshouderij en kiest hij in 1993 op 27-jarige leeftijd met zijn vrouw Gert, die dan nog in de zorg werkt en geen agrarische achtergrond heeft, voor de pluimveesector. Aan de Neerseweg kopen ze een bedrijf met 11.000 slachtkuiken-moederdieren, verdeeld over twee stallen. Vier jaar later kopen ze twee stallen van de buurman en schakelen ze over naar 22.000 scharrelkippen. In 2004 en 2005 schakelen ze over van traditioneel scharrel naar voliere huisvesting. Hierdoor kunnen ze in de bestaande stallen 44.000 kippen houden. In 2010 bouwen ze een nieuwe stal voor 24.000 kippen. De jongste groeispurt vindt plaats in 2017, wanneer ze de vier oude stallen afbreken en vervangen voor één grote stal met een ingebouwde warmtewisselaar. De stal is goed voor 59.000 kippen. Het is in een notendop de trapsgewijze ontwikkeling van het familiebedrijf, waar Michael en Gert zonder personeel en met hulp van de nodige automatisering hun bedrijf met z’n tweeën runnen.

Makkelijke kip

‘Voorlopig zijn we uitgebouwd, omdat bij verdere groei we het met zijn tweeën niet meer redden. En personeel willen we niet’, vertelt Michael aan de keukentafel in zijn groene bedrijfskleding. De capaciteit mag dan niet meer omhoog gaan, de stallen zijn zo gebouwd dat een eventuele omschakeling naar een Beter Leven-keurmerk (1 ster) mogelijk is. Want als de markt het vraagt, wordt er bedrijfsmatig geschakeld, zover is wel duidelijk.

De huidige scharreleieren-koers bevalt prima. Gert: ‘De Dekalb White is een makkelijke kip. Ze vinden snel hun nest en wij vinden weinig grondeieren tijdens onze dagelijkse rondes door de stal. De eieren zijn goed sorteerbaar en de kippen zijn in voermanagement efficiënter’. Michael vult aan: ‘De eieren gaan via Van Zetten Eierhandel naar Duitsland en Zwitserland, en daar willen ze juist witte eieren hebben van onze witte scharrelkippen’.

Broodjes frikandel

Een belangrijk moment is de stalwissel, die eens in de anderhalve jaar plaatsvindt. Afgelopen zomer is de grote stal met 59.000 kippen leeggehaald, schoongemaakt en enkele dagen later gevuld met jonge Dekalbs. Michael: ‘Broederij Het Anker komt met zes vrachtwagens aanrijden en een halve dag later zitten de stallen vol met nieuwe kippen’. Met fonkeling in de ogen vult Gert aan: ‘Dat is voor ons een speciale familiedag, want dan helpen onze dochters en zoon ook mee. Na afloop eten we altijd broodjes frikandel. Dit maakt het altijd een bijzondere dag, die soepel verloopt’.

Ondernemen en plannen maken, dat zijn de drijfveren van Michael en Gert. Én het echte verhaal vertellen van de pluimveehouderij. Dat doen ze sinds enkele jaren met een scharreleieren-automatiek aan huis, waar bezoekers zelfstandig dagverse eieren kunnen kopen zoals de Febo-kroket uit de muur wordt getrokken, en daarbij door een bedrijfsfilm worden geïnformeerd over het bedrijf. ‘Ondernemen geeft verplichtingen en vrijheden. Gert gooit vaak een balletje op, ik hak de knopen door. Als we informatie of kennis nodig hebben over de kippen, dan kunnen we al 23 jaar terecht bij Het Anker’, stelt Michael.

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
‘Het Anker’
‘Het Anker’ is een 1967 opgericht familiebedrijf gespecialiseerd in het broeden, opfokken en verkopen van 17-weekse leghennen. Daarnaast heeft ‘Het Anker’ een aantal opfok- en legbedrijven in eigendom. We werken samen met Verhaeghe-Het Anker in België en Ab Ovo in Duitsland.

Kernwoorden die passen bij ‘Het Anker’ zijn:
Dekalb White | Bovans Brown | Isa Brown | familiebedrijf | korte lijnen | eigen entploeg | eigen transport | intensieve begeleiding opfok en leg
Het Anker Verhaeghe-Het Anker Ab Ovo
Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top