Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieMarkt vleeskuikens'Meer gesloten keten noodzaak om competitief te blijven'

De Heus enige voerleverancier concepten Storteboom

'Meer gesloten keten noodzaak om competitief te blijven'

„Met onze strategische samenwerking verstevigen we niet alleen onze positie maar die van alle vleeskuiken- en vleespluimveehouders in Nederland", zegt Willem Poelsma, links op de foto naast Nanko van der Wens.
„Met onze strategische samenwerking verstevigen we niet alleen onze positie maar die van alle vleeskuiken- en vleespluimveehouders in Nederland", zegt Willem Poelsma, links op de foto naast Nanko van der Wens.
Een meer gesloten keten voor conceptkip is nodig om te blijven kunnen concurreren tegen buitenlandse integraties. Dat stelt 2 Sisters Storteboom. De slachterij kondigde onlangs aan dat De Heus de enige voerleverancier wordt voor haar vleeskuikenconcepten. „Met weinig partners in een concept kun je snel schakelen", motiveert Willem Poelsma, operationeel manager agri van 2 Sisters Storteboom.

De Heus Voeders wordt de enige voerleverancier voor de concepten Nieuwe Standaard Kip (NSK), Langzaam Groeiende Kip (LGK), 1 ster Beter Leven en Welzijn Concept Kip (WCK) van slachterij en kipverwerker 2 Sisters Storteboom. Beide partijen zijn hiervoor eind september een strategische samenwerking aangegaan.

„Pakweg anderhalf jaar geleden zijn Nanko van der Wens en ik open met elkaar in gesprek gegaan over waar het naartoe gaat met de vleeskuikenhouderij in Nederland en waar onze kansen liggen”, zegt Poelsma. „De Nederlandse vleeskuikensector kan qua kostprijs niet concurreren met de Braziliaanse, Oekraïense of Poolse”, zegt Van der Wens, sectordirecteur vleeskuikens van De Heus Voeders. „Van de import van Braziliaanse kip ondervindt de Nederlandse vleeskuikensector al jaren hinder, maar we hebben ook te maken met de almaar groeiende productie in centraal Europa. Wij willen ons richten op afnemers die extra eisen stellen op het gebied van kwaliteit, dierenwelzijn en milieu. Daarbij zien we beiden veel kansen voor de groeiende vraag naar kipconcepten.”

De Heus en Storteboom verwachten dat vooral de vraag naar trager groeiende vleeskuikens toeneemt vanwege het zogeheten Better Chicken Commitment. Hierin spraken grote Europese retailers, fastfoodketens en levensmiddelenbedrijven af om in West-Europa uiterlijk in 2026 alleen nog kip(producten) te verkopen afkomstig van langzamer groeiende vleeskuikens. Kentucky Fried Chicken (KFC), Burger King, Subway, Nestlé, Unilever en Marks & Spencer zijn enkele bedrijven die hieraan deelnemen.

Inspelen op marktvraag

„We willen graag inspelen op de groeiende vraag naar trager groeiende kip in West-Europa en ons marktaandeel daarin vergroten”, zegt Poelsma. Nederland heeft volgens hem een voorsprong bij de productie van trager groeiende kip ten opzichte van andere landen doordat Nederlandse supermarkten sinds een aantal jaren enkel nog trager groeiende kip verkopen. „Onze concurrenten in het buitenland zien de West-Europese vraag naar kip echter ook veranderen en zitten niet stil”, waarschuwt Poelsma.

Behalve in Nederland en in België wordt er in alle landen in Europa in integraties gewerkt. In die integraties doen vleeskuikenhouders zaken met één bedrijf. Ze ontvangen van deze integratie de eendagskuikens en het voer en leveren hun kuikens aan dezelfde integratie. Om de keten te optimaliseren, efficiëntievoordelen te behalen en faalkosten uit de keten te halen, is transparantie en het delen en analyseren van data van essentieel belang, volgens Van der Wens. „Buitenlandse integraties lopen hierin voor op Nederland omdat zij alle schakels in eigen hand hebben.”

Concurrentiestrijd

Storteboom merkt dat buitenlandse integraties hun kipproducten voor scherpere prijzen aanbieden. „Om de concurrentiestrijd met buitenlandse integraties te winnen, moet er wat veranderen want ook voor conceptkipproducten is de prijs belangrijk voor afnemers”, zegt Poelsma. „Met onze strategische samenwerking sorteren we voor op de groeiende vraag naar traag groeiende kip.”

Lees het complete interview met Willem Poelsma van 2 Sisters Storteboom en Nanko van der Wens van De Heus Voeders in vakblad Pluimveeweb van oktober. Hierin gaan ze onder meer in op de strategische samenwerking tussen 2 Sisters Storteboom en De Heus Voeders. Het vakblad verschijnt donderdag 15 of vrijdag 16 oktober. Ontvangt u het vakblad Pluimveeweb nog niet? Vraag dan hier een gratis proefnummer aan. Wilt u een abonnement op vakblad Pluimveeweb? Klik dan hier.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Ellen Meinen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top