Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenMaatschappijEionderzoek geeft indruk van de Nederlandse eiconsumptie

Eionderzoek geeft indruk van de Nederlandse eiconsumptie

Nederlanders eten gemiddeld 2-3 eieren per week, de meeste zijn scharreleieren gekocht in de supermarkt. Dat blijkt uit een onderzoek van eieiei.nl onder 1.100 respondenten.

Eieiei.nl hield ter gelegenheid van de Wereld Ei dag een onderzoek naar de gewoonten van ei-liefhebbers onder 1.100 respondenten over het ei. Staat een eitje bij hen nog standaard op de zondagse ontbijttafel? Kennen ze hun keurmerken en het verschil tussen bruine en witte eieren? En hoeveel eieren worden er eigenlijk gegeten per week?

Hugo Bens, voorzitter Blij met een Ei en legpluimveehouder in Haps, is blij met het onderzoek maar vind de steekproef klein. „Het geeft een mooie indruk wat Nederlanders vinden van eieren. Wel is de steekproef klein. Ik zou het een goed idee vinden om als Nederlandse pluimveesector een gedegen onderzoek naar de consumptie van eieren op willen zetten. Daar kunnen we dan gericht onze speerpunten op uit zetten.”

Gemiddeld 2-3 eieren per week
Ruim 40 procent van de ondervraagden eet iedere week 2 tot 3 eieren. Dit is zonder de verwerkte eieren in aangekochte voeding of zelfbereide producten. De fipronil- affaire uit 2017 heeft voor de meesten geen invloed gehad op hun eierconsumptie.

Scharreleieren
Iets meer dan 10 procent van de consumenten pakt gewoon het eerste doosje wat ze zien. Scharreleieren worden nog altijd het meest verkocht, gevolgd door vrije uitloop en ruim 12 procent koopt alleen biologische eieren.

Bijna 60 procent koopt zowel witte als bruine eieren, hoewel ongeveer een kwart de voorkeur nog steeds bij bruine eieren legt. Bijna iedereen, 92 procent, weet dat er qua smaak en voedingsstoffen geen enkel verschil tussen bruine en witte eieren zit. Overigens weet ook ruim 72 procent dat de kleur van de kip niets zegt over de kleur van de eieren. „Fijn dat die voorlichtingscampagnes van onder andere Blij met een Ei en de mmmEggies werken”, zegt Bens.

Keurmerken
Eieiei.nl vroeg ook welke keurmerken mensen kenden. Het Beter Leven Keurmerk deed bij bijna 35 procent van de ei-liefhebbers wel een belletje rinkelen. Op twee staat Blije Kip en op drie EKO. Bijna 63 procent let niet bewust op de keurmerken wanneer de eieren daadwerkelijk gekocht worden.

Eierautomaten in opkomst
Ongeveer de helft van de eieren wordt in de (online) supermarkt gekocht. Maar in het kader van ’support you locals’, zien we een opkomst van eierautomaten en landwinkels. Iets meer dan 2 procent geeft aan eieren aan de deur te kopen. Verder worden speciaalzaken genoemd en heeft ruim 14 procent van de ondervraagden zelf kippen.
Bekijk hier het onderzoek.

Foto van Monique van Loon
Tekst: Monique van Loon

Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.

Beeld: Susan Rexwinkel

Bron: eieiei.nl

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top