Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenBelangenbehartigingVan knellend naar groeiend verdienmodel

Van knellend naar groeiend verdienmodel

Met elkaar in beweging komen om het verdienmodel voor de pluimveehouder te verbeteren. Gezamenlijk kunnen overheid, retail en de agrarische sector het verschil maken zodat de Nederlandse agrarische sector kan blijven innoveren en de wereldwijde voorsprong op duurzaamheid behouden.

Dat zei Hester Maij, voormalig voorzitter Taskforce Verdienvermogen en director public & quality affairs Friesland Campina op de Algemene Ledenvergadering van de Nederlandse Vakbond van Pluimveehouders.

Goed boeren kunnen boeren niet alleen
De agrarische sector is meer in beweging dan ooit tevoren. „Er is weinig samenwerking georganiseerd. Dat moet veranderen. Verduurzamen is een taak van de hele keten. Boeren kunnen dit niet alleen”, zei Hester Maij. De voedselketen start met 54.000 boeren en tuinders. Vijf inkoopkantoren kopen voor 26 winkelformules het voedsel nationaal en internationaal in voor 17,5 miljoen consumenten. „Als je deze getallen ziet, is het duidelijk dat de keten voor en na de vijf inkopers goed georganiseerd moet zijn. Die inkopers bepalen de prijs”, zegt Maij.

Randvoorwaarden
De politiek wil dat er versnelling komt in de verdere verduurzaming van de voedselketen. Alle ketenpartners, waarvan de overheid er ook een is, moeten werken aan verduurzaming. Boeren moeten een verdienmodel hebben, willen ze kunnen verduurzamen. „Om een goed verdienmodel te hebben, moet aan drie voorwaarden voldaan zijn: Inzicht in effectiviteit van eigen handelen, een gelijk speelveld en ruimte om te ondernemen”, aldus Hester Maij.

Alle ketenpartijen, waarvan de overheid er ook een is, moeten meedoen om inzicht in eigen handelen te krijgen. „Stel duidelijke doelen, maak goed beleid en geef de ondernemers ruimte om te veranderen. Ga van middel- naar doelvoorschriften, gebaseerd op wetenschappelijk en toegepast onderzoek”, adviseert Maij.

Nederland duurzaamste producent
„De Nederlandse boeren zijn de duurzaamste ter wereld. Door te blijven innoveren en vernieuwen behouden we de voorsprong. De politiek kan dit stimuleren door wetgeving aan te passen”, zegt Maij. Zorgen dat boeren van een knellend naar een groeiend verdienmodel gaan.

Maij heeft 25 jaar aan de zijde van de overheid gewerkt onder andere als gedeputeerde, wethouder Amsterdam en werkt nu in het bedrijfsleven. „Waarom zegt de agrarische sector niet bij elke stap: ‘Dat kost zoveel’? Net zoals in de bouw: als je iets wilt, betaal je er extra voor.” Hester Maij adviseert om met elkaar in beweging te komen om te zorgen voor een beter verdienmodel voor de boer en tuinder.

Foto van Monique van Loon
Tekst: Monique van Loon

Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.

Beeld: Monique van Loon

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top