Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieAfzetFotoserie: Frisse wind in de eierhandel

Fotoserie: Frisse wind in de eierhandel

Drie maanden na de overname van Kwetters is de nieuwe eigenaar Arend Hardeman positief. Zijn uitdaging is het familiebedrijf verder uit te bouwen. Hij wil partnerships aangaan met pluimveehouders, de meerprijs voor Nederlandse eieren blijven verdienen, de positie van het ei versterken en de hele eierstroom verder optimaliseren. „Het ei moet stoer worden."
Arend Hardeman (links) en John Achterstraat voor het eierpakstation van Kwetters in Ede. Als enig aandeelhouder van de Hardeman Egg Group nam hij in juni 2020 de pakstations en pluimveebedrijven van familie Kwetters over. De 40-jarige Hardeman uit Kootwij
Arend Hardeman (links) en John Achterstraat voor het eierpakstation van Kwetters in Ede. Als enig aandeelhouder van de Hardeman Egg Group nam hij in juni 2020 de pakstations en pluimveebedrijven van familie Kwetters over. De 40-jarige Hardeman uit Kootwijkerbroek is eigenaar van meerdere bedrijven waaronder Hardeman Isolatie, mede-eigenaar van Falk Panel, pluimveebedrijven met 1 miljoen leghennen en een boerderij in Ethiopië.
Als eigenaar van een aantal legpluimveebedrijven met in totaal ongeveer een miljoen leghennen in heel Nederland, kwam Hardeman in 2019 in gesprek met familie Kwetters. „Ik zocht naar samenwerking want ik dacht als legpluimveehouder dat de pakstations het
Als eigenaar van een aantal legpluimveebedrijven met in totaal ongeveer een miljoen leghennen in heel Nederland, kwam Hardeman in 2019 in gesprek met familie Kwetters. „Ik zocht naar samenwerking want ik dacht als legpluimveehouder dat de pakstations het grote geld verdienen in de legpluimveeketen. Dat was een illusie maar ik kreeg wel de vraag of ik alles over wilde nemen. Het gevoel was goed dus de deal was snel gemaakt”, zegt Arend Hardeman.
Arend Hardeman vroeg John Achterstraat om de dagelijkse leiding van Kwetters op zich te nemen. Achterstraat heeft veel ervaring in zowel de leg- als vleespluimveesector. Tot juli 2020 werkte de 45-jarige John Achterstraat als sectordirecteur vleespluimvee
Arend Hardeman vroeg John Achterstraat om de dagelijkse leiding van Kwetters op zich te nemen. Achterstraat heeft veel ervaring in zowel de leg- als vleespluimveesector. Tot juli 2020 werkte de 45-jarige John Achterstraat als sectordirecteur vleespluimvee bij De Heus Voeders in Ede. Hij studeerde in 1997 af aan de Wageningen Universiteit, met als specialisatie Diervoeding. Daarna startten hij als nutritionist bij E.J. Bos Mengvoeders B.V., werkte bij R&D Nutrition bij de Alpuro Groep en daarna bij de Heus Voeders als sectorhoofd legpluimvee.
Hardeman heeft de pakstations in Nederland en Duitsland, transport en legbedrijven met in totaal 1 miljoen leghenplaatsen overgenomen, nadat John en Gerrit Kwetters aangaven zich terug te willen trekken uit de eierhandel.
Hardeman heeft de pakstations in Nederland en Duitsland, transport en legbedrijven met in totaal 1 miljoen leghenplaatsen overgenomen, nadat John en Gerrit Kwetters aangaven zich terug te willen trekken uit de eierhandel.
Het sorteren en de afzet naar grote retailers is de kernactiviteit. Elke machine in de pakstations moet optimaal benut worden. „In Nederland kan de consumptie nog echt groeien. Het zou mooi wezen als we via de Nederlandse afzet eieren kunnen promoten. Tie
Het sorteren en de afzet naar grote retailers is de kernactiviteit. Elke machine in de pakstations moet optimaal benut worden. „In Nederland kan de consumptie nog echt groeien. Het zou mooi wezen als we via de Nederlandse afzet eieren kunnen promoten. Tien eieren per inwoner meer, zijn alweer veel eieren”, rekent de ondernemer.
De eiervermarkting is scherp met dunne marges en grote risico’s. „We willen partnerships opzetten in de keten. Het aantal spelers in de legpluimveesector wordt steeds kleiner dus we zijn meer op elkaar aangewezen”, zegt Achterstraat. Kwetters zoekt samenw
De eiervermarkting is scherp met dunne marges en grote risico’s. „We willen partnerships opzetten in de keten. Het aantal spelers in de legpluimveesector wordt steeds kleiner dus we zijn meer op elkaar aangewezen”, zegt Achterstraat. Kwetters zoekt samenwerking op voor eierverwerking. Hardeman: „Omzet is geen doel in deze concurrerende markt. Elk ei dat we verkopen moet geld opleveren. Het Nederlandse ei is geen weggeefmateriaal.”

Benieuwd naar het interview met Arend Hardeman en John Achterstraat? Lees het intervieuw in het nieuwste Vakblad Pluimveeweb van oktober dat vrijdag 16 oktober is verschenen.

Ontvangt u het vakblad Pluimveeweb nog niet? Vraag dan hier een gratis proefnummer aan. Wilt u een abonnement op vakblad Pluimveeweb? Klik dan hier.

Foto van Monique van Loon
Tekst: Monique van Loon

Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.

Beeld: Ellen Meinen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top