Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieMarkt vleeskuikens'Produceer wat gevraagd wordt'

'Produceer wat gevraagd wordt'

„In deze tijd van slechte vleeskuikenprijzen is het nodig om de vraag en het aanbod op elkaar af te stemmen. De vraag is veel minder dus antwoorden zijn minder produceren of de vraag verhogen. Dat laatste is vanwege de Covid-19 beperkingen vrijwel onmogelijk."

Jan Verhoijsen, voorzitter vleeskuikens LTO/NOP, is er duidelijk over. „Als we door blijven produceren, gaat het vlees de diepvries in. Dat komen we dan nog een keer tegen. Vraag en aanbod in evenwicht brengen, dat is het enige antwoord.”

Eigen inzicht
Elke vleeskuikenhouder kan naar eigen inzicht vraag en aanbod in evenwicht brengen. „Wij zijn belangenbehartigers, geen marktpartij. We kunnen globaal de hoofdlijnen uitzetten maar het is aan de individuele vleeskuikenhouder wat die ermee doet”, zegt Verhoijsen. De kortdurende cyclus van vleeskuikens is een voordeel. „Hiermee kunnen wij snel inspelen op de markt. En denk dan niet: ‘Dat doet mijn collega pluimveehouder wel’, maar neem je eigen verantwoordelijkheid.” Andere partijen dan de vleeskuikenhouders zijn dan de lachende derde.

Retail
De belangenbehartigers zitten niet aan tafel met de retail. „Aan die onderhandelingstafel zitten onze afnemers, de slachterijen. Het lijkt er wel op dat de Nederlandse retail vooral gaat voor lage (buitenlandse)prijzen. Ze willen een Mercedes voor de prijs van een Fiat Panda. Dat kan natuurlijk niet. Al die extra eisen en garanties die ze stellen aan de Nederlandse vleeskuikenhouders, zullen betaald moeten worden”, aldus de voorzitter en vleeskuikenhouder in het Brabantse Someren. Hij oppert dat zolang de Nederlandse overheid geen gelijk speelveld creëert, de import van goedkoop vlees door zal gaan. Een van de zeven kerntaken van Jumbo is namelijk lage priizen. „In een crisis tijd zijn er altijd partijen die er goed mee zijn, in dit geval de retailers. De pluimveehouders, die wel zwaar door de crisis getroffen worden, krijgen het gevoel dan ook nog eens een trap na te krijgen door het aankopen van pluimveevlees in het buitenland. Dat is geen local for local”, zegt de belangenbehartiger.

Rekenen
Corona heeft de hele wereld op zijn kop gezet. De huidige markt met stijgende voerprijzen en dalende opbrengstprijzen is geen basis voor de toekomst. „Als het zo verder gaat is de Nederlandse consument straks afhankelijk van buitenlands vlees, zonder zicht op de kwaliteit. Als belangenbehartigers proberen we dat natuurlijk te voorkomen”, aldus Verhoijsen.

„Reken aan de mogelijkheden die je hebt: langere leegstand, een lege stal, 15 procent minder opzetten etcetera. Je hebt zelf de troefkaart in de hand”, geeft Verhoijsen als tip mee aan vleeskuikenhouders.

Foto van Monique van Loon
Tekst: Monique van Loon

Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.

Beeld: Susan Rexwinkel

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top