Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieAfzetKip in Nederland goed gevolgd bij Online webinar

Kip in Nederland goed gevolgd bij Online webinar

De campagne Onze Kip! Laten het bewustzijn van de hoge kwaliteit van Europees pluimveevlees versterken onder consumenten en opinieleiders. ‘Kip is populair en de consumptie groeit. We willen laten zien hoe transparant wij werken en hoe veelzijdig kip is. En het belang van vierkantsverwaarding en duurzaamheid.’

Dat zei Gert-Jan Oplaat, voorzitter Nepluvi, de Nederlandse Vereniging van de Pluimveeverwerkende Industrie. Nadat het live event in oktober door de aangescherpte maatregelen helaas moest worden afgelast, vond het Onze Kip! Event op 15 november digitaal plaats.

Het evenement was een onderdeel van de campagne die is gefinancierd met steun van de Europese Unie. ‘Onze kip! Kip van hoge kwaliteit met Europese garanties. In totaal bezochten 556 unieke bezoekers het digitale webinar. „De culinaire pers, die een speciale inlogcode had, was met grote getale aanwezig. We zijn blij dat we hen deze informatie met hen hebben kunnen delen. Ook informatie zoals het feit dat we voor optimaal landgebruik ongeveer een derde van de geadviseerde eiwitconsumptie dierlijk eiwit moet zijn. Kip is natuurlijk een ontzettend goede bron van eiwit”, zegt Gert-Jan Oplaat,

In de keuken
De ambassadeur Guido Waterman ging aan de slag in de keuken en inspireerde de bezoekers met heerlijke kipgerechten. Tv-chef René Pluijm presenteerde de middag en ging in gesprek met Gert-Jan Oplaat en vleeskuikenhouder Erik van Veldhuisen.
Erik van Veldhuisen vertelde over zijn bedrijf met vleeskuikens met 1 ster van het Beter Leven keurmerk. Hij vertelde over het belang van dierenwelzijn en de dilemma’s die hier soms bij komen kijken. Ferry Leenstra, onderzoeker WUR, gaf uitleg over de relatie tussen pluimveehouderij en duurzaamheid.

Tot slot gaf Hans Jansen van Ruig Poeliers een demonstratie over het uitsnijden van een kip. Een kip is zoveel meer dan alleen borstfilet en Hans wist precies te vertellen hoe ieder deel van de kip een goede bestemming krijgt.

Europese campagne
De campagne is totaal € 1 miljoen groot, waarvan 800.000 euro EU subsidie, en loopt tot eind 2021. Naast het event zijn radio-, tv commercials en social media onderdeel van de campagne.

De kernboodschappen van de communicatiecampagne worden in alle vijf landen verspreid via verschillende informatiekanalen. Ze bevatten onder meer een nieuwe website www.eu-poultry.eu, een uitgebreide informatiebrochure en aanvullingen op de social media platforms van Kip in Nederland, zoals Facebook en Instagram. Reclame, evenementen en activiteiten met verschillende partners zijn ook gepland.

„Het is jammer dat we niet live hebben kunnen netwerken na dit event. Maar helaas het is nu eenmaal zo. We zijn blij dat we zoveel mensen via het online event hebben kunnen bereiken en de culinaire wereld wellicht inspiratie voor de kerstmenu’s hebben kunnen geven”, aldus Oplaat.

Bekijk het kipevent online.

Foto van Monique van Loon
Tekst: Monique van Loon

Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.

Beeld: Monique van Loon

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top