Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenMaatschappijFDF-keurmerk 'FarmerFriendly' moet boeren betere prijs geven: wat houdt het in?

FDF-keurmerk 'FarmerFriendly' moet boeren betere prijs geven: wat houdt het in?

Farmers Defence Force (FDF) heeft dinsdagmiddag het keurmerk ‘FarmerFriendly’ gelanceerd bij het hoofdkantoor van het CBL in Leidschendam. FDF hoopt nu op handtekeningen van de grote supermarktketens: „De hoofdkantoren zoals de Ahold en de Jumbo moeten meedoen zodat de burger die bij de Farmerfriendly-supermarkten winkelt en daar meer betaald, ook weet dat het verschil ook daadwerkelijk aan boeren wordt uitbetaald.” Maar hoe werkt het precies? FDF-woordvoerder Sieta van Keimpema legt het uit.

„Er wordt een coöperatie opgericht voor iedere boer uit Nederland. Je hoeft daarvoor geen lid te zijn van een andere organisatie. Je kunt dus gewoon lid worden van coöperatie FarmerFriendly. Wat we verlangen van de CBL-leden, dus van de supermarktketens, is dat zij een medeverantwoordelijkheidsheffing afdragen over hun totale omzet die ten goede komt aan de boeren die lid zijn van de coöperatie FarmerFriendly. Zo proberen wij het gat in de verdeling van de marge wat te dichten.”

Maar gaat de coöperatie van de supermarkten dat ook doen

„Ze hebben altijd gezegd dat de boeren te weinig voor hun producten en ze zeiden dat ze zitten met de mededingingsregels omdat alle boeren ook mee moeten kunnen doen. Dat hebben wij opgelost. Dit concept is geen enkele obstructie voor de markt. De supermarkten kunnen inkopen waar ze willen, ook als het in het buitenland is. Er komt geen heffing op één product, maar op de totale omzet dragen ze een percentage af.”

Wat moet er nu gebeuren om het concept ook daadwerkelijk te lanceren?

„De hoofdkantoren zoals de Ahold en de Jumbo moeten meedoen zodat de burger die bij de Farmerfriendly-supermarkten winkelt en daar meer betaald, ook weet dat het verschil ook daadwerkelijk aan boeren wordt uitbetaald.”

Farmers Defence Force maakte zelf ook een uitlegfilmpje:

Farmer Friendly: "Wat houdt dat nu eigenlijk in?" Wij leggen het uit.
Farmer Friendly: "Wat houdt dat nu eigenlijk in?" Wij leggen het uit.
YouTube toestemming
Het bekijken van deze video kan ertoe leiden dat cookies worden geplaatst door de aanbieder van deze video. Momenteel zijn jouw voorkeuren zo ingesteld dat je geen toestemming hebt gegeven om deze cookies te plaatsen, daarom kan je de inhoud niet bekijken. Wil je dat toch? Klik dan op de onderstaande knop om alsnog toestemming te geven.
Foto van Bas Lageschaar
Tekst: Bas Lageschaar

Bas Lageschaar groeide op tussen de weilanden in de Achterhoek. Daardoor had hij altijd al belangstelling voor de agrarische sector. Voor Agrio zit hij in de redactie politiek en beleid. Bas volgt het laatste (regionale) nieuws op de voet en schrijft voor de regionale websites en verschillende printuitgaven.

Beeld: Guus Daamen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top