Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieMarkt vleeskuikens'Wenskip heeft de toekomst EMO kip niet'

'Wenskip heeft de toekomst EMO kip niet'

„De wenskip heeft de toekomst, de EMO kip niet”, stelt de directeur van een Nederlandse vleeskuikenslachterij. Onder EMO kip schaalt hij veel van de huidige vleeskuikenconcepten.

De CO2-footprint van veel van de huidige vleeskuikenconcepten vindt hij veel te hoog. „Dat een trager groeiend vleeskuiken ruim 2 kilo voer nodig heeft om een kilo te groeien is niet duurzaam. Een regulier vleeskuiken heeft namelijk slechts 1,6 kilo voer nodig om een kilo te groeien. Door de lagere bezetting is het energieverbruik van trager groeiers bovendien ook aanzienlijk hoger.”

„Een tijdje geleden was CO2-footprint hot. Nu hoor ik daar niemand meer over terwijl reguliere kuikens daar heel sterk in zijn.” De slachterijdirecteur verwacht dat CO2-footprint in de toekomst steeds belangrijker wordt. „Emotie voerde de boventoon bij het bedenken van veel van de huidige vleeskuikenconcepten. Als je er rationeel over nadenkt, is de CO2-footprint van veel van die concepten veel te hoog, waardoor de concepten niet duurzaam zijn.”

‘Gedwongen keuze’

Hoe de wenskip eruit moet zien en of dit een regulier vleeskuikenras (met verrijking) of een trager groeiend vleeskuikenras moet worden, weet de directeur niet. „We moeten luisteren naar de wensen van de eindconsument. De wenskip voldoet aan de welzijnseisen die de eindconsument belangrijk vindt. De eindconsument moet zelf de keuze kunnen maken in wat hij/zij koopt, net als voor heel veel andere producten geldt. We moeten hen dus niet, zoals nu in supermarkten gebeurt, een gedwongen keuze laten maken tussen alleen concepten van trager groeiende vleeskuikens.” De slachterijdirecteur vindt dat de reguliere kip zo snel mogelijk terug moet in het Nederlandse supermarktschap.

„Wij moeten als slachterij continue goed blijven luisteren naar de vraag van onze afnemers. Als onze afnemers daglicht bij vleeskuikens vragen, moeten we op zoek naar vleeskuikenhouders die dat willen toepassen en hen daar een meerprijs voor bieden. Naast wensen van afnemers kunnen we als vleeskuikensector zelf ook voorwaarden bedenken waardoor onze kip meerwaarde heeft ten opzichte van de reguliere kip”, zegt de slachterijdirecteur. De naam van de slachterijdirecteur, die niet met naam en toenaam genoemd wil worden, is bij de redactie van Pluimveeweb.nl bekend.

Better Chicken Commitment

De Heus Voeders en slachterij 2 Sisters Storteboom verwachten dat de vraag naar trager groeiende vleeskuikens toeneemt vanwege het zogeheten Better Chicken Commitment. Hierin spraken grote Europese retailers, fastfoodketens en levensmiddelenbedrijven af om in West-Europa uiterlijk in 2026 alleen nog kip(producten) te verkopen afkomstig van langzamer groeiende vleeskuikens. Kentucky Fried Chicken (KFC), Burger King, Subway, Nestlé, Unilever en Marks & Spencer zijn enkele bedrijven die hieraan deelnemen. Dat was in oktober op Pluimveeweb.nl te lezen.

Lees het in vakblad Pluimveeweb van december een markverhaal over de vleeskuikenmarkt, waarin slachterijen en andere marktdeskundigen ingaan op de huidige vleeskuikenmarkt en de vooruitzichten op korte termijn. Het vakblad verschijnt donderdag 3 of vrijdag 4 december. Ontvangt u het vakblad Pluimveeweb nog niet? Vraag dan hier een gratis proefnummer aan. Wilt u een abonnement op vakblad Pluimveeweb? Klik dan hier.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Ellen Meinen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top