Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieAfzetFotoserie: 'Verkoop eigen kip is een verrijking van mijn bedrijf'

Fotoserie: 'Verkoop eigen kip is een verrijking van mijn bedrijf'

Sinds juni dit jaar verkoopt vleeskuikenhouder René Sleegers uit Someren (NB) elf verschillende kipproducten in zijn diepvriesautomaat. „Ik haal veel plezier en waardering uit de verkoop van vlees van eigen vleeskuikens. Het zorgt voor meer draagkracht in mijn omgeving." Hij ontwikkelde zelf een diepvriesautomaat voor de huisverkoop: de JP Food automaat.
René Sleegers en zijn vriendin Anita Relou op de oprit aan de Houtbroekstraat in het Brabantse Someren. Sinds juni 2020 is de diepvriesautomaat geplaatst. Dagelijks komen klanten ambachtelijke kipproducten te kopen. „Gemiddeld komen er nu 400 klanten per
René Sleegers en zijn vriendin Anita Relou op de oprit aan de Houtbroekstraat in het Brabantse Someren. Sinds juni 2020 is de diepvriesautomaat geplaatst. Dagelijks komen klanten ambachtelijke kipproducten te kopen. „Gemiddeld komen er nu 400 klanten per maand die 750 tot 1.000 gram kip kopen. Daar zijn we heel tevreden mee”, zegt René Sleegers.
Sleegers houdt met zijn bedrijf Jofra Poultry 276.000 reguliere vleeskuikens in 12 stallen. Hij werkt al 10 jaar met luchtwassers en optimaliseerde het systeem samen met Inno+. Hij wil zo min mogelijk overlast voor de buurt. De nieuwste stal heeft een moo
Sleegers houdt met zijn bedrijf Jofra Poultry 276.000 reguliere vleeskuikens in 12 stallen. Hij werkt al 10 jaar met luchtwassers en optimaliseerde het systeem samen met Inno+. Hij wil zo min mogelijk overlast voor de buurt. De nieuwste stal heeft een mooie en duurzame uitstraling om het aanzicht mooi te houden.
Al 20 jaar verkoopt Sleegers in zijn vrienden- en familiekring gekruide vleugels. „Daar ben ik ooit mee begonnen en het liep heel goed. Daags na laden kreeg ik via de slachterij de vleugels retour en die kruidde ik zelf.” Hij ontwikkelde meer producten en
Al 20 jaar verkoopt Sleegers in zijn vrienden- en familiekring gekruide vleugels. „Daar ben ik ooit mee begonnen en het liep heel goed. Daags na laden kreeg ik via de slachterij de vleugels retour en die kruidde ik zelf.” Hij ontwikkelde meer producten en ging op zoek naar een diepvriesautomaat.
Nu laat hij van zijn eigen kuikens vlees terugkomen, laat het bewerken en kruiden en vriest het in. „Ik vind de eigen vleesverkoop leuk om te doen. Het uitpuzzelen, het contact met consumenten. Daar krijg ik energie van. Het is ook geweldig om dit samen m
Nu laat hij van zijn eigen kuikens vlees terugkomen, laat het bewerken en kruiden en vriest het in. „Ik vind de eigen vleesverkoop leuk om te doen. Het uitpuzzelen, het contact met consumenten. Daar krijg ik energie van. Het is ook geweldig om dit samen met Anita, die een achtergrond in marketing en ondernemen heeft, te doen”, licht René Sleegers toe.
„De productontwikkeling is een vak apart. We hebben vijf proefsessies  met vrienden gehouden en zijn zo tot de beste producten gekomen.” De kebab en hotwings zijn de topproducten.
„De productontwikkeling is een vak apart. We hebben vijf proefsessies met vrienden gehouden en zijn zo tot de beste producten gekomen.” De kebab en hotwings zijn de topproducten.
Het vraagt wat tijd en uitzoekwerk om de juiste verpakking en inkoop te organiseren. Hetzelfde geldt voor stickers. „En hoe de stickers verwerkt zijn; zijn ze makkelijk af te pellen of niet. We hebben er met z’n tweeën al heel wat uren aan gewerkt. Maar o
Het vraagt wat tijd en uitzoekwerk om de juiste verpakking en inkoop te organiseren. Hetzelfde geldt voor stickers. „En hoe de stickers verwerkt zijn; zijn ze makkelijk af te pellen of niet. We hebben er met z’n tweeën al heel wat uren aan gewerkt. Maar ontzettend leuk om te doen”, zegt Sleegers.
René Sleegers was al een jaar of vijf op zoek naar een goede diepvriesautomaat. . „De kwaliteit van de producten moet perfect zijn en blijven. Ook als de automaat open gaat. De temperatuur moet dus continu tussen -26 en -20 graden Celsius zijn, onder alle
René Sleegers was al een jaar of vijf op zoek naar een goede diepvriesautomaat. . „De kwaliteit van de producten moet perfect zijn en blijven. Ook als de automaat open gaat. De temperatuur moet dus continu tussen -26 en -20 graden Celsius zijn, onder alle weersomstandigheden. Hij overwoog de aanschaf van een zeecontainer om daar een vriesautomaat in te plaatsen. Via via kwam hij uit bij een ijsautomaat uit Chili. Hij paste de automaat aan voor het gebruik met de doosjes kipproducten.
De klanten kunnen hun keuze maken via het touch screen en betalen met mobiel of kaart. Sleegers liet het klepje en het touch screen wat lager plaatsen zodat mensen in een scootmobiel of rolstoel er ook makkelijk bij kunnen.
De klanten kunnen hun keuze maken via het touch screen en betalen met mobiel of kaart. Sleegers liet het klepje en het touch screen wat lager plaatsen zodat mensen in een scootmobiel of rolstoel er ook makkelijk bij kunnen.
Anita en René kunnen op hun mobiele telefoon de realtime verkopen zien. „Drie keer per dag ontvriest de automaat. Dan blijft het glas er mooi schoon uitzien en de temperatuur blijft goed op peil. De temperatuur kan ik ook mobiel aflezen. Het werkt prima”,
Anita en René kunnen op hun mobiele telefoon de realtime verkopen zien. „Drie keer per dag ontvriest de automaat. Dan blijft het glas er mooi schoon uitzien en de temperatuur blijft goed op peil. De temperatuur kan ik ook mobiel aflezen. Het werkt prima”, aldus Sleegers.
Sleegers is en blijft een ondernemer. Zijn nieuwe bedrijf JP Food, onderdeel van Jofra Poultry, is voor de verkoop van kipproducten en automaten. Een beletterde serviceauto staat al op de parkeerplaats. JP Food gaat de verkoop van deze automaten uitvoeren
Sleegers is en blijft een ondernemer. Zijn nieuwe bedrijf JP Food, onderdeel van Jofra Poultry, is voor de verkoop van kipproducten en automaten. Een beletterde serviceauto staat al op de parkeerplaats. JP Food gaat de verkoop van deze automaten uitvoeren met daarbij de installatie en de technische service. „Ik vind het mooi om collega veehouders, of het nu kip-, kalver- of varkenshouders zijn, te ondersteunen met de verkoop van hun eigen vlees. Zo draagt ieder bij aan een stuk maatschappelijk draagvlak en krijgt ieder de waardering die ze verdienen, aldus Sleegers.

Lees de volledige reportage met het ondernemersverhaal van vleeskuikenhouder René Sleegers in vakblad Pluimveeweb van december, dat donderdag 3 of vrijdag 4 december is verschenen. Ontvangt u het vakblad Pluimveeweb nog niet? Vraag dan hier een gratis proefnummer aan. Wilt u een abonnement op vakblad Pluimveeweb? Klik dan hier.

Foto van Monique van Loon
Tekst: Monique van Loon

Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.

Beeld: Ellen Meinen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top