Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieAfzetEerste retailer koopt aandelen BioEggie

Eerste retailer koopt aandelen BioEggie

Udea b.v., eigenaar van de franchiseketen Ekoplaza, heeft als eerste retailorganisatie meerdere aandelen BioEggie gekocht. Ook de eerste biologische legpluimveehouders hebben aandelen gekocht. In 2021 is het doel om aanvullend 30 pluimveehouder- en 20 partneraandelen aan retail pakstations en leveranciers te verkopen.

Na de informatiebijeenkomsten en oprichting van de coöperatieve bv op 24 november 2020 heeft BioEggie de eerste aandelen uitgegeven. Volgens het bestuur ligt de uitgifte van de aandelen op koers.

Categoriemerk
BioEggie is een categoriemerk; dus alle biologische eieren die geproduceerd zijn door een aandeelhouder van BioEggie, kunnen onder het merk verkocht worden. Dit kan het primaire merk zijn of als ondersteunend secundaire merk van bijvoorbeeld het huismerk”, legt Willem van Mourik, biologisch legpluimveehouder in Dreumel en voorzitter BioEggie uit. Het doel van de nieuwe bv is een eerlijke en duurzamere bedrijfsvoering voor de biologische pluimveehouders en haar partners in de keten. In praktijk merkt van Mourik dat het verschil tussen een categoriemerk en een merkei nog moet landen bij een aantal pluimveehouders en periferie. „Je kunt dit het beste vergelijken met initiatieven als Fair Trade”, legt van Mourik uit.

Prijzen aandelen
Alle leden van de Biologische Pluimvee Vereniging, BPV, hebben meerdere keren een uitnodiging gekregen om deel te nemen aan digitale bijeenkomsten. „Ongeveer de helft van de BPV leden heeft hieraan deelgenomen, een mooi resultaat”, zegt Johan Verbeek, biologisch legpluimveehouder in Renswoude en bestuurslid BioEggie. Alleen leden van BPV kunnen de zogenaamde A-aandelen kopen. Door dit A-aandeel ontvangt de pluimveehouder een royaltyovereenkomst die de pluimveehouder het recht geeft om het merk BioEggie op het ei te printen. Hiermee wordt beschermd dat andere pluimveehouders die geen aandelen en dus niet het recht hebben, het merk kunnen en mogen gebruiken. Voor partners uit de bedrijfskolom is het B-aandeel beschikbaar.

De BPV leden zijn uitgenodigd om te investeren in het voor hen gereserveerde A-aandeel. De prijs van dit aandeel is 1.450 euro en voor alle huidige leden is tot 31 januari 2021 één A-aandeel gereserveerd. Na deze datum kunnen nieuwe leden van de BPV-aanspraak maken op een niet verworven A-aandeel. „We hebben veel positieve reacties gehad op dit plan, met name de jongere pluimveehouders willen verandering ‘Als wij niets veranderen, dan verandert er niets. We blijven dan afhankelijk van de retail en hun machtspositie’ is hun reactie”, zegt Willem van Mourik.

1,5 eurocent prijsstijging
Het bestuur heeft contact gehad met een aantal leveranciers van hennen, veevoerfabrikanten en pakstations. BioEggie is een inclusief sectorketenplan waarbij de hele keten aandelen kan kopen. Zowel de A- als de B-aandelen kosten tot 31 december 2021 1.450 euro. De verwachting is dat waarde in 2022 zal stijgen. Een pluimveehouder kan maximaal één-A aandeel kopen.

De doelstellingen zijn:

  • Marktaandeel van biologische eieren van 10 procent naar 20 procent verhogen in 2025. Streven om in 2025 dat 50 procent van de in Nederland geconsumeerde biologische eieren gestempeld zijn met BioEggie.
  • Meer biologische eieren in de nationale markt te verkopen. Niet 1/3 maar 2/3 van de Nederlandse biologische eieren wordt in Nederland geconsumeerd.
  • Een eerlijke verdeling van de toegevoegde waarde in de bedrijfskolom. De opbrengstprijs voor een biologisch ei is met 1,5 eurocent gestegen in 2023.
  • Een realistische innovatieagenda opstellen en uitvoeren om dierenwelzijn, menslijkwelzijn en planeetwelzijn op een hoger niveau te brengen.

Voor meer informatie kunnen geïnteresseerden contact opnemen met Willem van Mourik 06 - 50 86 57 02 of Johan Verbeek 06 - 51 33 93 48.

Foto van Monique van Loon
Tekst: Monique van Loon

Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.

Beeld: Ellen Meinen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top