Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenBelangenbehartigingFDF hervat gesprek met CBL; 'Tijd voor concrete stappen'

FDF hervat gesprek met CBL; 'Tijd voor concrete stappen'

FDF CBL FarmerFriendly Van den Oever boerenprotest actie boeren
Het boerenprotest van 17 november 2020 op de parkeerplaats van het CBL.
Als voor 31 maart de kogel door de kerk moet zijn betreffende het keurmerk FarmerFriendly, zijn concrete stappen snel nodig. Zo zeggen Sieta van Keimpema en Mark van den Oever van Farmers Defence Force (FDF) vlak voor aanvang van het gesprek met CBL op woensdag 10 februari.

In het Van der Valk Hotel Utrecht komen in de ochtend van 10 februari diverse kopstukken bijeen om het gesprek over het keurmerk FarmerFriendly te hervatten. FarmerFriendly is een keurmerk - bedacht door FDF - waarbij het CBL drie procent van de omzet zou moeten afstaan om gebruik te maken van het keurmerk FarmerFriendly. Vervolgens wordt deze afgestane omzet verdeeld onder boeren die lid zijn van het keurmerk. De boerenactiegroep lanceerde het Initiatief op 17 november op de parkeerplaats van het CBL tijdens een boerenprotest. Op 14 januari gingen FDF en CBL al eerder aan tafel zitten.

Aanwezigen

Bij het gesprek, dat om 10.00 uur reeds is begonnen en tot 14.00 uur duurt, zijn aanwezig: Sjaak van der Tak (directeur LTO Nederland), Ronald Lotgerink (algemeen directeur Vion) , Hein Schumacher (algemeen directeur FrieslandCampna), Marit van Egmond (algemeen directeur Albert Heijn), Frits van Eerd (algemeen directeur Jumbo), Marc Jansen (directeur CBL), Bert Roetert (voorzitter CBL), Hennie de Haan (voorzitter NVP), Teun de Jong (voorzitter NAV), Siep Koning (algemeen directeur NFO), Sieta van Keimpema (voorzitter DDB en bestuurslid FDF), Jos Ubels (vice-voorzitter FDF) en Mark van den Oever (voorzitter FDF).

Concurrentienadeel

Zowel Van Keimpema als Van den Oever durven niet te zeggen of vandaag de knoop wordt doorgehakt. Van Keimpema laat weten dat het overleg op 14 januari voornamelijk een presentatie betrof waarbij FDF de beoogde werking van het keurmerk toelichtte. Vandaag gaat het CBL op zijn beurt - samen met de overige aanwezige ketenpartners - dieper in op hun ketenpositie. „Daarover gaan we in discussie om zo het verdienmodel van de boeren te verbeteren”, zegt van Keimpema. „Ik heb zelf het gevoel dat het CBL en de supermarktvoorzitters er eigenlijk niet zoveel op tegen kúnnen hebben", doelt ze op het keurmerk FarmerFriendly. „Maar de meeste mensen willen niet graag van hun geld af. En als de ene supermarkt wel meedoet en de andere niet, geeft dat die supermarkt die wel meedoet een concurrentienadeel.”

Windowdressing en goede sier

Het FDF-bestuurslid annex DDB-voorzitter vindt het de hoogste tijd voor een keurmerk waar de boeren wél wat aan hebben. „We moeten toe naar een model waarbij het geld - waarvan de consumenten al hebben aangegeven dat het bij de boeren terecht moet komen - ook daadwerkelijk bij de boeren terechtkomt. Er zijn talloze keurmerken, maar die leveren de boeren helemaal niets op; laat staan dat het de kloof tussen kostprijs en opbrengstprijs dicht. Keurmerken zijn vaak een stukje windowdressing voor de supermarkten: goede sier maken door net te doen alsof je het maatschappelijk allemaal heel goed bedoeld. zonder dat de boeren er iets mee opschieten. Planetproof, bijvoorbeeld, wat een godsvermogen kost.”

‘Gunnen de supermarkten de boeren betere marges?’

Mark van den Oever, de voorzitter van de boerenactiegroep FDF, heeft hoge verwachtingen van het gesprek. Desondanks verwacht hij nog geen zekerheid omtrent FarmerFriendly. „Maar ik verwacht wel een duidelijk antwoord of FarmerFriendly de route is die we gaan volgen, of niet. Het hangt af van de gunning; gunnen de supermarkten de boeren betere marges? De relatie tussen supermarkt en de boer is niet slecht, maar ook niet goed. Niet positief en niet negatief. Maar laten we eerlijk zijn: de boeren ontvangen niet bepaald de beste marges van de supermarkten. We zijn samen in de keten gebonden dus we hebben elkaar hoe dan ook nodig. Daar zijn we ons van bewust.”

Maar heeft de supermarkt de boeren wel nodig? De producten kunnen toch ook van over de grens het land binnenkomen? „Maar dat zijn toch ook boeren? Supermarkten hebben boeren nodig. Ook de Nederlandse boeren. En als je denkt dat er in het buitenland op dezelfde manier geboerd wordt als in Nederland - denk aan prijs, kwaliteit, voedselzekerheid - dan ben je niet helemaal op de hoogte.”

Deadline

„31 maart is de deadline”, zegt Van den Oever. „Sjaak van der Tak (voorzitter LTO Nederland) had de deadline eerst op 1 april gezet, maar dat vonden we een beetje lullig. Dus daar hebben we 31 maart van gemaakt.” Die deadline is behoorlijk krap, vindt ook zijn mede-FDF'er. Van Keimpema: „Veel tijd is er niet, dus ik denk dat er vandaag wel concrete plannen gemaakt moeten worden.”

Foto van Seb van Dijk
Tekst: Seb van Dijk

Seb is sinds 2018 redacteur van de Agrio-redactie Politiek en Beleid. In 2017 studeerde Seb af als zowel communicatiedeskundige als journalist aan Hogeschool Windesheim te Zwolle. Deze twee expertises zet hij dagelijks in bij het schrijven van artikelen, diverse coördinerende werkzaamheden en het ontwikkelen van nieuwe media.

Beeld: Guus Daamen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top