Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieIn 2020 8 procent meer kip verkocht via supermarkt en slager

In 2020 8 procent meer kip verkocht via supermarkt en slager

De hoeveelheid vlees die via supermarkt en slager is verkocht is in 2020 duidelijk toegenomen blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research. Pluimveevlees is de grootste stijger met 8,4 procent. Bijna 9 procent van de verkochte kip zijn vleeswaren. De toename van kipvleeswaren verkoop is ruim 2 procent.

De impact van Covid-19beleid op de verkochte hoeveelheid vlees bij supermarkt en slager is duidelijk waarneembaar. De stijging komt hoofdzakelijk voor rekening van vlees en veel minder voor die van vleeswaren.

Thuis eten
„Hieruit is op te maken dat er qua ontbijt en lunch niet zoveel is veranderd, maar dat de verandering vooral in de avondmaaltijd thuis zit. Niet de anders buitenshuis bestelde belegde broodjes met vlees en dergelijke lijken het verschil te maken, maar het vlees dat tijdens de hoofdmaaltijd op het bord komt heeft de vraag bij supermarkt en slager aangewakkerd”, zegt Peter van Horne, Pluimvee econoom bij Wageningen Economic Research.

Wageningen Economic Research heeft GfK cijfers aangekocht. „Dat zijn cijfers van 6.000 huishoudens die precies bijhouden wat zij aankopen en hoeveel. Dat betreft dus de aankopen in supermarkten maar ook andere kanalen zoals boerderijverkoop, markt, slager of poelier”, zegt Van Horne.

Kip grootste stijger
Kip is de grootste stijger in de vleesaankopen met 8,4 procent. Opvallend is ook de stijging van het duurdere rundveevlees; 8,2 procent. Als er niet buiten de deur vlees gegeten kan worden dan neemt de vraag naar het duurdere stukje rundvlees kennelijk toe. De impact van de Covid-19maatregelen op de buitenhuishoudelijke vleesconsumptie is het kleinst voor de categorie varkensvlees: de stijging is met bijna 3 procent voor vlees de kleinste van de hier onderscheiden drie hoofdcategorieën vlees.

Daling verwacht
De Wageningse onderzoekers verwachten dat de gedaalde vraag naar vlees vanuit de horeca groter is dat de geboekte toename aan vlees via de retail. De horeca heeft in 2020 maar in beperkte mate gasten kunnen ontvangen vanwege de lockdown. Van Horne verwacht die cijfers in de loop van zomer 2021.

De verwachte verschuiving van de vleesaankopen van de horeca naar slagers en supermarkten heeft al plaatsgevonden als gevolg van de Covid-19 pandemie.

Er is meer vlees langs de supermarktkassa en over de toonbank bij de slager gegaan maar dat zal maar wel een zodanige hoeveelheid zijn waarschijnlijk bij volledige berekening van de 2020-cijfers een afname in de vleesconsumptie als uitkomst heeft.

„We weten dat 85 tot 90 procent van de verkoop via de supermarkten verloopt en dat is langzaam groeiende kip. Kip verkocht in de andere kanalen zal zowel regulier als langzaam groeiende kip zijn. Het overgrote deel van de verkochte hoeveelheid in Nederland is dus langzaam groeiende kip”, aldus Van Horne.

Foto van Monique van Loon
Tekst: Monique van Loon

Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.

Beeld: Ingrid Zieverink

Bron: WUR

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top