Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsHuisvestingHittegrens nog niet bereikt

Hittegrens nog niet bereikt

Beeld: Helga van Leur
Het buitenklimaat verandert. Hoe kun je daar als pluimveehouder op inspelen? „De keuzes die wij vandaag maken, bepalen onze toekomst. Ook in de pluimveestallen. De warmterecords hebben veel invloed in de stallen. Afgelopen jaren zijn hitterecords verbroken. Ik denk dat de grens op 42 – 43 graden Celsius ligt.”

Dat zei Helga van Leur op het webinar dat Elanco donderdag 15 april organiseerde in samenwerking met Agrio. „Ik vond het wel schokkend, dat afgelopen zomers de temperatuur al zo hoog was. Ik had het vijf jaar geleden niet voorspeld dat de temperatuur zo hard en al zo snel zou stijgen”, zei de weervrouw en ambassadeur klimaat, duurzaamheid en gedrag.

Hogere temperatuur betekent in Nederland ook vochtigere lucht. Mensen hebben er last van; door combi van hitte en vocht, kun je de warmte niet goed kwijt. Dat geldt ook voor dieren. Er ontstaat hittestress met als gevolg mindere resultaten en minder welzijn.

Klimaat versus het weer
Met behulp van interessante grafieken toonde Van Leur de warmte- en kouderecords. De laatste 20 jaar zijn er meer hitte records dan koude records.

Het weer is wat vandaag of morgen gebeurt, het klimaat gaat over langere tijd. „Wij vergelijken de gemiddelde temperatuur over 30 jaar; dat zie je stijgen. Belangrijkste is het vertragingseffect; als je vandaag maatregelen neemt, zie je het effect pas over 10 of 20 jaar. Dat maakt aanpassingen van gedrag in het hier en nu ook moeilijk, maar de urgentie is zo groot dat we de oorzaken wel zo snel mogelijk moeten aan pakken.”

Verwachting
Van Leur voorspelt hogere temperaturen, natter in kortere periodes, afgewisseld door te droge periodes en meer weersextremen. „De gemiddelde jaartemperatuur is in Nederland in de afgelopen 120 jaar 2 graden gestegen. En we zitten op koers om in 2050 daar tussen de 0,6 en 2,2 graden bij op te tellen.” Het veranderende klimaat verstoort de huidige balans. En is een grote uitdaging waar je als ondernemer mee aan de slag moet.

Aanpakken, aanpassen of accepteren
Van Leur schetste drie mogelijkheden waarop pluimveehouders kunnen reageren op het veranderende klimaat: aanpakken, aanpassen of accepteren.

Het probleem aanpakken betekent zorgen dat de bron weg is: door bijvoorbeeld geen gebruik meer te maken van fossiele brandstoffen, energieneutraal worden, reductie/ besparing. „De aanpak van circulariteit, kringloop denken en duurzame opwekking.”

De tweede keuze is aanpassen: creëer schaduw, juiste luchtvochtigheid en windsnelheid. „Probeer beschutting op uw dak te creëren, bomen in de buurt van de stal voor schaduwplekken. Ga daar mee spelen en ga op zoek naar oplossingen.”

De derde keuze is het veranderende klimaat gewoon accepteren. „Zet geld apart en doe het met elementen die er zijn. Neem het risico en accepteer de gevolgen.”

Volgens de ambassadeur liggen er kansen en is er veel te winnen. Ga op ontdekkingstocht wat bij jou past en waar jij als ondernemer wilt staan in pakweg 10 jaar. „Met de keuze van vandaag heb je morgen al in handen.”

Foto van Monique van Loon
Tekst: Monique van Loon

Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.

Beeld: Helga van Leur

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top