Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieMarkt eierenBelgische consument wil eieren van Belgische kippen

Belgische consument wil eieren van Belgische kippen

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie.
De Belgische consument hecht meer en meer belang aan lokaal geproduceerd eieren. De coronacrisis heeft dit enkel maar versterkt. Dat merkt het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).

Luc Van Bellegem van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing ziet er heel wat redenen voor. „De coronacrisis heeft de aandacht voor producten van eigen bodem alleen maar versterkt. De consument doet het ook om de lokale economie te steunen. Die vindt dat we niet te afhankelijk moeten zijn van het buitenland. Dat brengt risico’s en gevaren met zich mee.”

Extra troef

Van Bellegem raadt pluimveehouders aan om alvast duidelijk te vermelden dat de producten van Belgische makelij zijn. „Als de consument het duidelijk op het product ziet dat de herkomst van België is, dan is hij wel sneller geneigd om het te kopen. Het is een extra troef om die oorsprong uit te spelen. Dat kan een positieve bijdrage leveren.”

Duurzame productie

En er is nog een andere evolutie merkbaar. „Het gemak in de kippenrayon is belangrijker aan het worden voor de consument”, zegt Luc Van Bellegem. „Het aandeel van de braadkippen (vleeskuikens) neemt af ten voordele van de kip in stukken, zoals filets en kipproducten. Bij de kipproducten komt duurzaamheid voor de consument ook meer en meer op de achtergrond.”

Beperkte meerprijs acceptabel

De Belg is bereid om een meerprijs te betalen voor kip met toegevoegde waarde, maar alleen als die beperkt blijft. Dat bleek althans uit een kwalitatief consumentenonderzoek van VLAM uit 2014. Er is dus ruimte voor dergelijke systemen zolang de meerprijs zeer beperkt blijft en de meerwaarde duidelijk en betrouwbaar gecommuniceerd wordt. Zoniet, dan blijft het een zeer niche-segment.

Betere leefomstandigheden

De Belg verwacht overigens dat de sector zelf het voortouw neemt en de productievoorwaarden van de standaardkip laat evolueren in een meer diervriendelijke en duurzame richting. De Belg is zeker voorstander van beter leefomstandigheden voor de kippen, van gezonde kippenvoeding zonder allerlei toevoegingen en van een natuurlijke en volwaardige groei van de kippen. De kippen moeten Belgisch zijn. Er mag geen antibiotica of hormonen gebruikt worden. Het dier moet meer ruimte krijgen en langzaam kunnen groeien. Ze moeten goed verzorgd worden, zonder stress. Ze moeten plantaardig voedsel krijgen. Er mag geen toegevoegd water gebruikt worden. Ze moeten pijnloos geslacht worden.

Tekst: Matthias Vanheerentals

Beeld: Ruth van Schriek

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top