Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieMarkt vleeskuikensLandsbond Pluimvee niet blij met dumpingprijzen voor kip bij Lidl

Landsbond Pluimvee niet blij met dumpingprijzen voor kip bij Lidl

Supermarktketen Lidl pakt uit met een stuntprijs van 2,39 euro voor een verse braadkip van Belgische oorsprong. Deze lage prijzen stoten belangenbehartiger Landsbond Pluimvee tegen de borst.

‘Lidl. Nu nog goedkoper dan Lidl’. De nieuwe slogan van de reclamecampagne van Lidl laat weinig tot de verbeelding spreken. Voor verse braadkip betaal je in hun winkels tot 17 procent minder. Omgerekend gaat het om 1,15 euro per kilo. De prijzen voor malse kippenboutfilets worden aangeprezen aan 3,79 euro voor een halve kilo, wat een daling is van 24 procent. Ook voor de kippenfiletreepjes en kippenonderbouten betaal je minder.

Niet gelukkig

Bij de Landsbond Pluimvee zijn ze niet blij met deze dumpingprijzen. Martijn Chombaere, beleidsmedewerker Landsbond Pluimvee is helemaal niet gelukkig met de lage prijzen. „Lidl moet juist het signaal geven dat voor dierenwelzijn en duurzaamheid er een bepaalde prijs tegenover staat. Nu gebeurt het omgekeerde en wordt op deze manier een verkeerd signaal gegeven. Nochtans zijn dat thema’s die belangrijker worden. Op den duur wil de consument enkel nog voor lage prijzen gaan en zo zorgen ze voor een neerwaartse prijsdruk bij de producenten.”

Geen impact

Isabelle Colbrandt, woordvoerder van Lidl, reageert. „Elke week geven we kortingen op allerlei producten. De kortingen komen uit ons eigen marketingbudget. Het is niet dat deze kortingen aan de pluimveesector worden doorgerekend. Het heeft geen impact op ons engagement naar de leveranciers. De contracten blijven natuurlijk bestaan. We staan ook steeds in dialoog met onze leveranciers en stellen met hen de contracten op voor de komende jaren. We hebben ook een lange termijnrelatie met onze leveranciers. Het is niet dat we de prijs van het kippenvlees op de markt bepalen.”

Tekst: Matthias Vanheerentals

Beeld: ILVO

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top