Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemen'Kipster optimaliseert en leert bij tijdens ondernemen'

'Kipster optimaliseert en leert bij tijdens ondernemen'

Kipster gaat voor de meest dier-, milieu- en mensvriendelijke boerderij ter wereld. „Wij geloven in deze combinatie. Natuurlijk zijn er ook andere pluimveebedrijven die heel goed presteren op een van die vlakken. Hoe meer duurzame eieren hoe beter.”

Dat zegt Ruud Zanders, initiatiefnemer van Kipster, als reactie op het artikel dat gangbare leghennen bijna net zo duurzaam zijn als Kipster van vrijdag 21 mei. „Als we in het rijke westen op deze manier blijven produceren en consumeren, hebben 3,5 keer de wereldbol nodig. Als Kipster zijn we een weg ingeslagen waarin ik geloof. Als iemand daar over wil praten, mail of bel ons. Kom gerust op de koffie of ik kom naar je toe”, zegt Zanders gastvrij. Hij verwijst naar de jaarverslagen op de site.

Filosofie
Zanders legt de filosofie van Kipster uit: „Is het nodig dat we dieren houden? Jazeker, daar is een reden voor. Er zijn voedingsresten of -producten die we als mens niet kunnen of willen eten. Wij willen op een diervriendelijke manier commercieel kippen houden met een zo laag mogelijke CO2-footprint.” Zanders vraagt zich af of pluimveehouders weten wat hun CO2-footprint, landgebruik of energie per ei is? „Die zijn er steeds meer. Ik juich het alleen maar toe als er meer duurzame eieren komen.”

Leerproces
Het feit dat de kippen relatief jong geruimd zijn, op een leeftijd van 84 weken, geeft Zanders de volgende uitleg: een nieuw koppel kippen moet je bestellen als de kippen 40 weken oud zijn. Kipster kan alleen goed sorteerbare eieren leveren, omdat ze rechtstreeks naar de supermarkt gaan. „Het voeren van restproducten was daarnaast nog niet eerder gedaan in de commerciële pluimveehouderij dus dat was pionieren. Dat ging ook niet altijd goed. Je weet vooraf niet hoe de schaalkwaliteit blijft.”

In de laatste week van mei gaan de kippen in Beuningen weg, op een leeftijd van 94 weken. „Dat is achteraf gezien net te oud, want de laatste weken was de eikwaliteit minder”, aldus Zanders. Het gebruik van soja, 5 procent, verklaart Zanders door het opstarten van het bedrijf in Beuningen. Met een nieuwe locatie, nieuwe bedrijfsleider en eerdere opstartproblemen bij het koppel in Venray, besloten ze om de eerste 10 weken gangbaar te voeren voor een goede start. „Ik ben niet tegen soja. Als je uitrekent hoeveel sojaolie wij consumeren, kun je ook uitreken hoeveel schroot dit als restproduct oplevert. Dan zou er ongeveer 2,0 procent in het voer mogen zitten.”

CO2 footprint
De haantjes worden meegerekend in de CO2-footprint van de eieren. „We zijn een aantal zaken aan het proberen; de haantjes voeren we gangbaar voer tot 6 weken en schakelen dan over op restvoer. En ja daarvoor zijn meer kilo’s voer nodig. Reguliere vleeskuikens hebben een lagere CO2-footprint, maar de footprint van leghaantjes gevoerd met reststromen zal iets hoger zijn dan 1 ster vleeskuikens en komt waarschijnlijk aardig in de buurt. Reguliere vleeskuikens hebben goede granen en mais nodig. Daar zijn ze op gefokt. We zoeken het uit en willen de kennis graag delen.” Voor het rapport van de WUR, verwijst Zanders naar de Wageningse onderzoekers. Kipster wil geen wetenschappelijke rapporten in twijfel trekken, maar kennis omzetten naar de praktijk.

Toekomst
Kipster is een commercieel bedrijf. Met 70.000 kippen en met 16 fte is dat nog niet rond te rekenen. „Wij geloven in dit concept en de kosten gaan de baten vooruit. We zijn begonnen en blijven doorontwikkelen en optimaliseren. Je kunt ook 10 jaar plannen bedenken en dan beginnen, maar daar geloof ik niet in.”

Vooruit blijven denken: ook met reststromen. „Hoe maken we van reststromen zo efficiënt mogelijk dierlijk eiwit? Wellicht zijn bepaalde stromen beter te gebruiken door kippen en andere door varkens. Dat moeten we onderzoeken, ook Wageningen is daar mee bezig.”

Zanders denkt dat er op termijn minder kippen in Nederland, of in heel Europa, zullen komen. „Dat moeten we niet doen door boeren weg te sturen en ze te bedanken, maar het verminderen moet netjes gebeuren. Voor de rest van de meningsverschillen; iedereen mag zeggen en denken wat ze willen. Bij ons is iedereen welkom voor een kop koffie. Bel of mail even en dan praten we verder.”

Foto van Monique van Loon
Tekst: Monique van Loon

Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.

Beeld: Monique van Loon

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top