'Vleeskuikenprijzen blijven komende tijd stijgen'
Volgens Schildermans zijn de prijzen voor vleeskuikens (braadkippen) gunstiger dan in het begin van het jaar. Daar zijn verschillende redenen voor. „De horeca is weer opgestart”, zegt Schildermans. „De laatste weken is het barbecueseizoen weer aangebroken. Iedereen is momenteel ook nog in het binnenland, weinig mensen zijn al op vakantie. De import van Polen is afgeremd.”
Volgens Schildermans zijn de prijzen stijgende. „Zowel prijs Deinze als ABC is stijgende”, zegt Schildermans. „We verwachten dat die nog wel wat zal doorstijgen. Dat zal onder andere afhangen van de grondstofprijzen. We vangen van de markt op dat de grondstofprijzen de laatste tijd wel stevig zijn. Hierbij lopen de afvalkosten voor de slachterijen ook wel hoog op. Er zal wel een evenwicht moeten gezocht worden.”
Blijvende stijging
Schildermans verwacht dat de markt zich de komende weken en maanden verder zal ontwikkelen. „De markt zal nog wel verder stijgen. Voor de afzet van het geslacht product verwachten we wel een daling in de zomer. We verwachten dat veel mensen het buitenland zullen opzoeken. Reisbureaus kunnen de aanvragen blijkbaar niet bijhouden. Dus zal er consumptie vertrekken naar het buitenland. De prijzen zullen stijgen, totdat de afzet weer zal dalen. Er zal een evenwicht moeten gevonden worden tussen de afzet en grondstofprijzen.”
Pieken afvlakken
De slachtcapaciteit wordt volgens Schildermans goed benut. „Er zit geen rem op. Het is wel in ieders belang dat de grote pieken en dalen worden afgevlakt. Als we naar de Deinze-prijs kijken, zaten we het afgelopen jaar met een historisch dal- en piekmoment ten opzichte van de laatste vier, vijf jaar. Over onze sector heen moet met de vleeskuikenhouders gekeken worden hoe we die prijs wat stabieler kunnen houden. Een meer stabiele prijs lijkt ons belangrijk voor de hele keten. Ik kan de pluimveehouders alleen maar aanraden om met de leveranciers of kuikenhandelaar in dialoog te gaan. Ze hebben informatie van over de sector heen.”
Positieve tendensen
Sligro Food Group bestaat uit foodservice-bedrijven in Nederland en België die met een totaalpakket food en aan food gerelateerde non-foodproducten en diensten actief zijn in de markt voor de etende en drinkende mens. Ook zij zien positieve tendensen voor de Belgische markt. „Eind vorig jaar was de standaardkip nog goedkoop”, zegt Michaël De Troyer, inkoper & assortimentmanager. „De prijzen waren gezakt door het overaanbod. Een groot slachthuis in Nederland was gestopt waardoor veel vlees naar Belgie kwam. Begin dit jaar brak er in Zuid-Frankrijk vogelgriep uit en ondertussen ook in de Oost-Europese landen waardoor het verhaal nu heel anders is. Er is ineens een tekort op de markt en dit terwijl de economie terug aandikt."
De Troyer ziet een prijsstijging van 10 procent bij het gevogelte, sinds eind mei. „Recent begonnen ook de prijzen te stijgen van de verpakkingseenheden. Dat is ook een reden dat de prijs voor het basis-standaard-gevogelte naar omhoog is gegaan. Tot kort na de zomer gaan de prijzen niet dalen. Het is niet omdat de prijzen omhoog gaan, dat we die ook kunnen doorrekenen aan de klant. We liggen onder contract waardoor we onze prijzen niet mogen verhogen. Dan verliezen we de marge. Vlees hangt af van de kweek en productie. Groenten en fruit hangen af van het weer.”
Tekst: Matthias Vanheerentals
Beeld: Ingrid Sweers