Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenBeter verdienmodel pluimveehouders belangrijkste speerpunt nieuwe NVP-voorzitter Oplaat

Beter verdienmodel pluimveehouders belangrijkste speerpunt nieuwe NVP-voorzitter Oplaat

„Het regelen van een beter verdienmodel voor pluimveehouders zie ik als mijn belangrijkste taak de komende vier jaar als NVP-voorzitter. Pluimveehouders moeten structureel meer verdienen. Daarnaast ga ik er alles aan doen dat de pluimveesector in de media en de politiek positiever belicht wordt”, zegt de kersverse NVP-voorzitter Bart-Jan Oplaat. Verder strijdt hij tegen oneerlijke concurrentie. „Het is belachelijk dat we in Nederland voedsel mogen consumeren dat we hier niet mogen produceren.”

De voormalig pluimveehouder uit Markelo (OV) werd maandavond 28 juni benoemd als nieuwe voorzitter van de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders (NVP). Hij volgt Hennie de Haan op die na 6,5 jaar de voorzittershamer neerlegde op 1 juli.

„Veel pluimveehouders willen best aan allerlei eisen voldoen. Daar zit het probleem niet. Maar er moet wel voldoende verdiend worden. Je kunt niet groen zijn als je rood staat”, zegt Oplaat. Nu het overgrote deel van de supermarkten in 2023 overgaat op 1 ster Beter Leven vleeskuikens staan veel vleeskuikenhouders voor de keuze om hier naar over te stappen of niet.

Duidelijke meerprijs

„Goed Nest Kip, Nieuwe Standaard Kip en andere supermarktconcepten kwamen pas in 2014 en verdwijnen eind 2022 al weer. De investeringen in die concepten vielen relatief mee voor vleeskuikenhouders. Maar nu moeten ze een overdekte uitloop aan hun stalen bouwen en misschien wel 500.000, 800.000 euro of meer investeren. Veel vleeskuikenhouders willen hier best in mee, maar de bank moet ook nog akkoord gaan. Dat doet een bank alleen wanneer de investeringen worden terugverdiend. Dit betekent dat vleeskuikenhouders een duidelijke meerprijs moeten ontvangen voor 1 ster Beter Leven kuikens en een afnamecontract van vijf tot tien jaar moeten kunnen afsluiten bij hun slachterij. Als NVP-voorzitter wil ik de komende tijd en komende jaren veel in gesprek met Nederlandse supermarkten hierover. Zij moeten afnamecontracten van vijf tot tien jaar tekenen bij slachterijen zodat die afnamecontracten voor deze termijn kunnen afsluiten bij vleeskuikenhouders.”

Farmer Friendly

Voor eieren geldt hetzelfde, volgens Oplaat. „Iedere eis moet een duidelijk meerprijs opbrengen en pluimveehouders moeten langdurige afnamecontracten kunnen afsluiten zodat ze hun investeringen kunnen terugverdienen.”

Het keurmerk Farmer Friendly – waarin belangenbehartigers opkomen voor een beter verdienmodel voor boeren – is bittere noodzaak voor boeren, ook voor pluimveehouders, stelt voorganger Hennie de Haan. Oplaat beaamt dit en neemt de plaats van De Haan over in de werkgroep Farmer Friendly. „We gaan vooral met Nederlandse supermarkten in gesprek. Zij moeten beseffen dat wanneer ze eisen stellen aan boeren hier ook een langdurig afnamecontract en een duidelijke meerprijs tegenover moet staan. We willen meer commitment van supermarkten. Ook pleiten we bij supermarkten om zoveel mogelijk Nederlandse producten in hun schappen te leggen.”

‘Albert Heijn gaf goede voorbeeld’

„Albert Heijn toonde dit jaar het goede voorbeeld door de afgesproken contractprijs van vrije uitloop eieren uit te betalen, hoewel de vrije uitloop hennen opgehokt zaten en de 16-weken termijn al verlopen was.” Ook andere Nederlandse supermarkten volgden dit voorbeeld op verzoek van NVP en LTO/NOP. Volgens Oplaat is er bij supermarkten al een tijdje een omslag gaande. „Supermarkten zien meer en meer in dat altijd de goedkoopste zijn ook een ‘race to the bottom’ is. Albert Heijn werkt nu steeds meer met vaste ketenpartners. Dit doen ze ook met leghennenhouders en vleeskuikens die volgens het 1 ster Beter Leven keurmerk produceren. Die omslag willen we samen met Nederlandse supermarkten verder vormgeven. Met als doel dat pluimveehouder structureel meer verdienen. Indien dat lukt en er genoeg wordt verdiend, verdwijnen veel andere problemen en komen er bijvoorbeeld ook meer opvolgers.”

Nederlandse voedingsproducten

„Duitse consumenten kiezen het liefste voor Duitse voedingsproducten. Wanneer die er niet voldoende zijn, zoals eieren gaan ze over op Nederlandse. Voor Franse consumenten geldt hetzelfde. De Nederlandse consument kiest voor het goedkoopste”, vergelijkt Oplaat. „Als belangenbehartigers moeten we supermarkten overtuigen om Nederlandse voedingsproducten in hun schappen te leggen. Supermarkten hebben hun mond vol over duurzaamheid en fairtrade maar zouden daar eens mee moeten beginnen”, vindt de NVP-voorzitter.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Ellen Meinen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top